V pátek 12. září 2008, vychází v DVD edici deníku Blesk thriller Hannibal – Zrození. Cena 49,- Kč. Některá témata jsou ve světové kinematografii neuvěřitelně životaschopná. Druhá světová válka – pokusy o nezávislost východní Evropy podlehly prudkým útokům sovětské nadvlády. V Litvě jednoho kluka připravila válka o oba rodiče a sestru. Děsy, které vytrpěl, potlačuje. Uvězněn v sovětském sirotčinci se vzpírá proti nelítostnému zacházení a bouří se proti krutým pravidlům onoho místa… ON však není obyčejným klukem. ON je mladý HANNIBAL LECTER.
Z této železné opony se mu však podaří uniknout a vydá se do Paříže, kde žije jediný jeho příbuzný. Strýc sice zemřel, ale zůstala zde záhadná a překrásná vdova, Lady Murasaki Shibuku, která ho přivítá doma. Příjemné a moudré zacházení Lady Murasaki podnítí v Hannibalovi dlouholeté vášně pro dobré jídlo, hudbu a malování. Nemůže mu však pomoci vypudit ony potlačované vzpomínky, které ho pronásledují jako noční můry.
Hannibal zahajuje svoji proslulou lékařskou kariéru a snaží se prozkoumat hlubiny svého vlastního podvědomí. Hannibalovi duchové se ukazují být reálnými lidmi – zvrácenými, predátorskými válečnými kriminálníky, od kterých potřebuje zjistit odpovědi na svoji minulost… a nakonec vykonat pomstu.
Dino De Laurentiis, producent, o genezi filmu řekl: "„Když jsem točil Červeného draka, udělal jsem promo tour kolem celého světa. V každém městě se mne lidé ptali na stejnou otázku: „Proč se Hannibal Lecter stal nestvůrou? Proč se stal kanibalem? A v tu chvíli jsem si začal říkat, že to jsou zajímavé otázky. Možná bychom měli natočit film o mladém Hannibalovi a podívat se na to, co se mu stalo, proč se stal tím monstrem?“
Hannibal Lecter je kulturní ikonou. Možná tím nejslavnějším anti-hrdinou, který kdy byl stvořen. Skvělý, okouzlující a zlý. Jeho tvůrce, samotářský americký spisovatel Thomas Harris, ho představil světu jako menší, přesto významnou postavu v hrozivém dramatu Červený drak, který byl vydán v roce 1981. Harris je všeobecně znám jako jeden z nejzkušenějších autorů psychologických thrillerů na světě. Jeho komplexní, brilantně napsané příběhy jsou pozoruhodné; nejen pro jejich děsivý horor, ale také pro způsob, kterým vytváří empatie k prohnanému, nemilosrdnému zabijákovi. Červený drak se rychle stal bestsellerem. Producenti Dino a Martha De Laurentiis viděli v tomto příběhu potenciál a byli první, kteří přivedli v roce 1986 Hannibala na filmové plátno v thrilleru Michaela Manna nazvaném Lovec lidí (Manhunter).
Lovec lidí se stal kultem, ale bylo to až Mlčení jehňátek, které v roce 1991 vyneslo Hannibala na vrchol. Film režíroval Jonathan Demme – skvělý hororový vypravěč. Film nasbíral 5 Oscarů, včetně nejlepšího filmu, nejlepšího herce pro Anthony Hopkins a nejlepší herečku pro Jodie Foster. Po Mlčení jehňátek se Dino a Martha vrátili k právům na Hannibala, když produkovali kino hity Hannibal (2001) a poté remake Červený drak (2002), s Anthony Hopkinsem v obou filmech. Bylo tedy více než jasné, že oni budou stát v pozadí nového příběhu. „Nechali jsme se inspirovat jednou pasáží z knihy Hannibal,“ vysvětluje Martha. „Našli jsme dvě stránky o Mische, Hannibalově mladší sestře, které vedly k Hannibalově násilí a naznačovaly otevření nového příběhu.“
Samozřejmě hned od začátku věděli, že musí získat na svoji stranu Thomase Harrise, a šli za ním se svojí představou. Ačkoliv Harris ze začátku odmítal znovu vstoupit do světa své nejpopulárnější postavy, byl nakonec tak pohlcen touto myšlenkou, že se chtěl pustit do scénáře, stejně jako do knihy.
Jakmile měli krátkou synopsi příběhu, byl do projektu přibrán režisér Peter Webber. „Peter figuroval na našem „listu přání“ hned od začátku,“ říká Martha. „Chtěli jsme točit s mladým, hladovým režisérem. Dívka s perlou ukázala, že umí vyprávět příběh vizuálně, a z některých jeho TV projektů jsme mohli vidět, že má v sobě tu pravou nervóznost.“
Po svém neobyčejném celovečerním debutu hledal Webber námět na další projekt. Představa odhalit Hannibalovo dědictví ho doslova nadchla. „Po Dívce s perlou jsem byl zaplaven haldami scénářů, které nic skutečně nevyprávěl… To jsem nechtěl točit. Byl jsem na svůj film velmi hrdý, ale nechtěl jsem do konce života dělat jen průklepové kopie. Perla byl film o lásce a nenávisti. Říkal jsem si, že toto by byla ohromná příležitost dělat něco, co jsem nikdy před tím nedělal.“
„Tento příběh je o zrození monstra, stvoření charakteru. Hannibal je v centru toho všeho, kdežto v předchozích filmech byl vždy stranou,“ pokračuje Webber. „V Mlčení jehňátek byl cca 18 minut na plátně. V tomto filmu má až 90 % prostoru. A co víc, v předchozích filmech přichází na scénu jako zrůda. Pro mne je zajímavé vidět, jak se stal tím, čím je.“
Thomas Harris je znám pro svůj důkladný výzkum a trvá mu i deset let, než vytvoří jednu ze svých nejprodávanějších knih. Jeho vědomosti byly ohromnou podporou při tvorbě filmu. „On má zcela úžasnou, detailní představivost,“ uvádí Webber. „Je schopný vám říci, jakou barvu mají záclony v určitém záběru, jaký tam byl nábytek, všechny tyto detaily – on má v hlavě encyklopedii.“
Tito dva muži vytvořili úzké kreativní partnerství – Webber navštívil Harrise v Miami, aby mohli pracovat na scénáři. „Je dosti těžké ho dostat z domu, on je uzavřený člověk. Takže pro mne bylo velkým privilegiem, když mne pozval k sobě domů,“ říká Webber. Jejich výměna názorů pokračovala i během výroby filmu. „Stále jsme spolu hovořili po telefonu. Každý večer, když jsem přišel na pokoj, jsem mu psal e-maily a připravoval se tak na další den.“
Jednou z věcí, se kterou museli tvůrci počítat, byla otázka, jak propojit diváky s krutým sériovým vrahem. Webber říká: „Můžete sympatizovat s psychopatickým vrahem? Já se zajímám o vytvoření něčeho, co je psychologicky komplexní, kam jste zavedeni a máte pro někoho pochopení. Řekl bych, že v našem filmu nemáte na konci pro Hannibala tolik sympatií jako na začátku, ale pochopíte, proč skončí tam, kde je.“
Film byl natáčen i v České republice, například na hradě Kost. Český hrad Kost byl po čas natáčení přestaven na rodinné sídlo Lecterů v Litvě. Zároveň zde byla vystěhována velká část expozice, aby se vybrané prostory hradu přeměnily na sirotčinec.
Další zajímavou lokací byla funkcionalistická vila Tugendhat v Brně. Získat povolení na natáčení v této budově nebylo snadné. Vzhledem k faktu, že se však celá vila bude brzy rekonstruovat, štáb povolení získal. Natáčení se mohl zúčastnit jen omezený štáb.
Matáčelo se i v Praze. Kromě Barrandovských ateliérů, Praha nahrazovala Paříž a francouzské městečko. Loretánská ulice se změnila v náměstí onoho malého francouzského městečka. Ulice Kozí, Bílková, Liliová a pasáž Adrie představovaly exteriér pařížského bytu Lady Murasaki. V přístavu Holešovice kotvil luxusní hausbót Grutase. Budova Ministerstva dopravy si zahrála lékařskou fakultu v Paříži. Haštalské náměstí a restaurace Chez Marcel představovaly restauraci malého francouzského města.
Tím ale ještě výčet natáčecích míst u nás nekončí. Dalším exteriérem bylo Berounsko, konkrétně Zdejcina. Zde byla v lesích vystavěna chata, kam se za války ukryla rodina Lecterů a kde došlo ke střetu letadla s tankem. Celá chata včetně interiéru byla postavená na této lokaci, část interiéru byl pak zbudována i v ateliéru.
Natáčení filmu bylo zahájeno 7. ledna 2005 a skončilo přesně za rok a měsíc: 31. 1. 2006. Česká část filmového štábu byla tvořena 240 osobami, zahraniční část tvořilo 100 osob. Kompars dosáhl počtu až 1200 osob.
Zajímavosti z natáčení:
Pro výbuch hausbótu v závěrečné části filmu byla speciálně vyrobena nástavba na funkční nákladní loď, která explodovala. Vše se natáčelo v Hořínském průplavu. Interiér lodi byl vyroben v Barrandovských ateliérech dle francouzského vzoru lodi typu „peniché“.
Pro výbuch hausbótu v závěrečné části filmu byla speciálně vyrobena nástavba na funkční nákladní loď, která explodovala. Vše se natáčelo v Hořínském průplavu. Interiér lodi byl vyroben v Barrandovských ateliérech dle francouzského vzoru lodi typu „peniché“.
Gilotina pro natáčení scény ve vězení byla vyrobena jako plně funkční rekvizita. Jako vzor pro výrobu sloužila gilotina z pankrácké věznice.
Gobelíny, které jsou použity ve filmu, nejsou tkané, nýbrž malované. Jsou tak ukázkou mistrné práce scénických malířů.
Pro natáčení scény střetu německého letadla Štuka s tankem byla vyrobena věrná maketa letadla včetně interiéru pro posádku. Na světě totiž není dochován ani jeden takovýto stroj, který by létal. Tento letoun skutečně letěl, ale jen na 300 m dlouhé lanové dráze. Letoun je nyní ke shlédnutí v expozici letectví v Plzni.
Originální název: Hannibal Rising
Režie: Peter Webber
Scénář: Thomas Harris
Kamera: Ben Davis
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Gaspard Ulliel, Li Gong, Dominic West, Rhys Ifans, Kevin McKidd, Brian Caspe, Marek Vašut, Pavel Bezděk, Václav Chalupa, Petra Lustigová, Jan Nemejovský, Jan Unger, Jaroslav Vízner, Dominique Bettenfeld, Vladimír Kulhavý, Charles Maquignon, Richard Brake
Režie: Peter Webber
Scénář: Thomas Harris
Kamera: Ben Davis
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Gaspard Ulliel, Li Gong, Dominic West, Rhys Ifans, Kevin McKidd, Brian Caspe, Marek Vašut, Pavel Bezděk, Václav Chalupa, Petra Lustigová, Jan Nemejovský, Jan Unger, Jaroslav Vízner, Dominique Bettenfeld, Vladimír Kulhavý, Charles Maquignon, Richard Brake
Žánr: drama, thriller
Distributor: SPI International
Distributor: SPI International
Země původu: Francie/GB/USA
Rok vzniku: 2007
Rok vzniku: 2007
Údaje o DVD:
Délka: 120 min.
Zvuk: česky, anglicky
Obraz: barevný PAL, 16:9
Titulky: české, slovenské
Přístupnost: do 15 let nevhodné
Premiéra 22. února 2007
Zvuk: česky, anglicky
Obraz: barevný PAL, 16:9
Titulky: české, slovenské
Přístupnost: do 15 let nevhodné
Premiéra 22. února 2007
Bonusy: Dokument Zrození zla, vystřižené scény s audiokomentářem režiséra, výprava a upoutávka.
{youtube}N9oBj_Ict4M{/youtube}