V loňském roce se v trafikových plánech společnosti Urania objevilo i pár titulů, které nakonec na pulty nezamířily a zůstaly pouze v plnohodnotné nabídce. Přesto si pozornost zaslouží. Jedním z těchto DVD je Vražda Jindřicha IV. Posledních 24 hodin života krále, který by zabit ve jménu Boha.
Film pochází ze třídílné televizní série Den, který změnil dějiny, logo v češtině na obálce bylo doplněno slovem Atentát. V katalogu společnosti je z této série dostupný ještě Útěk Ludvíka XVI. A rovnou si řekněme, že skutečnost, že jde o televizní dílo, během sledování absolutně nepocítíte, velmi vysoká úroveň dává na frak mnoha skutečným kinofilmům…
Na úvod jako vždy oficiální text:
Paříž, 14. května 1610. Francouzský král Jindřich IV. se probouzí se špatnou náladou – zdálo se mu o jeho vlastní smrti. A není to poprvé. Když se člověku podaří uniknout devatenácti pokusům o vraždu a ví, že se všude ve Francii kují proti králi pikle… je důvod k nočním můrám. Ve své posedlosti při hledání dokonalé milenky, zanedbává Jindřich IV. své královské povinnosti a vydává se všanc nebezpečí v ulicích Paříže. Do jeho zavraždění zbývá pouhých 24 hodin.
Tuhle se na Dámě v diskuzi objevily úvahy nad krutostí v historických filmech v souvislosti s ruským Ivanem Hrozným, kde mimo jiné v ní zazněla slova: Je spousta jinačích filmů, co potěší. Jsem spíš na tu romantiku a nejlépe z doby, kdy i ukázat odhalený kotník bylo společensky neúnosné. A když je to z francouzského královského Ludvíkovského dvora, tak to je radost koukat. Ono ale ne vše je takové, jak se na první pohled zdá… Na ten první pohled by totiž právě tenhle film mohl požadavky splňovat. Francie, zakladatel Ludvíkovské dynastie, nádherné kostýmy. Jenže už ten název naznačuje, že to s tou romantikou nebude tak žhavé.
Král, který ač z politických důvodů ženat, ba dokonce hned dvakrát, nenechal žádnou sukni v okolí na pokoji, dokonce se hlásil ke svým nemanželským dětem. Král veřejně plačící, když zemřela jedna z jeho milostnic při porodu. Král, který z politických důvodů i pod vlivem Bartolomějské noci přestoupil na katolicismus, byť se o této víře do své smrti vyjadřoval s despektem. Král, který státnická jednání vedl ze záchodové mísy a přitom si honil blechy ve vousech při oblékání krajkového límce. Král, v jehož době byly zcela normální krysy na ulicích mezi stánky trhovců. Král, který močil se svými společníky do kašny v zahradě před procházejícími se dámami.
A přitom to všechno vypadá zcela normálně, přirozeně, nenásilně, jako opravdu velmi realistické zachycení skutečnosti – jen ta očekávaná romantika jaksi dostává na frak. A to nemluvě o poměrně detailních scénách z mučení kralovraha na konci filmu…
Ale zpět k samotnému filmu. Jak jsem již uváděl, v žádném případě není poznat, že jde o televizní projekt. Nádherné kostýmy, exteriérové scény, početný kompars – rozpočet byl zřejmě velmi, velmi štědrý.
Film je, jak sám podtitulek uvádí, pokusem o rekonstrukci posledních 24 hodin před zavražděním francouzského krále. Do děje jsou ale vkládány poměrně četné vsuvky „před xx lety“, které ale neruší a nepletou, naopak jasně a věcně vysvětlují, proč to či ono je právě tak. Děj zachycuje krále jako obratného státníka, který dokázal Francii v rámci možností sjednotit, povznést a bránit vnějším tlakům, který ale zároveň dokázal dlouhou dobu vzdorovat vnitřním tlakům. Katolická církev ho neměla v lásce, dokonce byl jeden čas papežem exkomunikován. Stejně tak byl trnem v oku části šlechty, především pro své „opuštěné“ hugenotství. Zároveň ho ale zachycuje jako obyčejně neobyčejného člověka, který si dokázal hodiny hrát se svými legitimními dětmi, ale také dojednávat výhodné sňatky širokého okolí, třeba i jen proto, aby se jeho milostnice vyskytovala co nejblíže (a pro jistotu patnáctiletou dívenku svěřil do „náruče“ synovce, kterému před ženami byl milejší lov a jeho mužští společníci).
A i když po následném studiu pramenů člověk zjistí, že asi ne úplně všechno bylo tak, jak film představuje, takovouhle „učebnici dějepisu“ lze jen a jen doporučit, hodnocení od 70 do 80 procent je víc než oprávněné.
A tentokrát raději místo nějakého podrobného popisování děje mohu jen prohlásit – raději se podívejte sami…
Žánr: Historický
Země původu: Francie
Rok vzniku: 2009
Délka: 88 minut (1:28:29)
Původní název: Ce jour la, tout a changé – episode: L’assassinat d’Henri IV: 14 mai 1610
Světová premiéra: 13. ledna 2009 – Francie
Režie: Jacques Malaterre
Scénář: Emmanuel Bézier
Produkce: Fred !Frédéric“ Fougea
Hudba: Cyril Orcel
Střih: Laurence Guzzo
Kostýmy: Sandrine Bernard
Společnost: Boréales / Expand Drama / Télécran / France 2 / Planète
Natáčeno: Château de Pierrefonds Castle, Pierrefonds, Oise, Francie
Hrají: Arnaud Bedouët (Jindřich IV), Chiara de Luca (Marie Medicejská), Marc Saez (vévoda d’Epernon), Jean-Baptiste Malartre (Sully), Tibor Cseres (François Ravaillac), Olivier Augrond (maršál De Bassompierre), Priscilla Bescond (Charlotte de Montmorency), Anatole de Bodinat (princ de Condé), Didier Menin (otec d’Aubigny), Frédéric Sauzay (La Force), Alain Payen (maršál de Roquelaure), Jean Donagan (vévoda de Montbazon), Frédéric Haddou (vévoda de Biron), Elodie Varlet (Gabrielle d’Estrées), Jean-Romain Vesperini (Ecuyer Liancourt), Tom Méziane (nejstarší syn krále – následník), François Macherey (Renaud de Beaune), a další
V českém znění (2010): Vladislav Beneš, Jan Šimik, Libor Terš, Lucie Kožinová, Marek Libert, Bohdan Tůma, Jiří Prágr, Ivo Novák, Jana Páleníčková, Lumír Olšovský, Klára Jandová, Regina Řandová, Milan Slepička, Roman Hajlich, a další
Údaje o DVD:
Zvuk: Dolby Digital 2.0 francousky, česky
Titulky: česky
Obraz: barevný PAL DVD5 16:9 (podle imdb.com 1,78:1)
Bonus: z naší nabídky