Opět malý náhled mimo pulty trafik. Tenhle vítr jsem měl rád… Ano, je u nás řada zpěváků, jejichž tvorbu těžko, přetěžko uslyšíte v rádiích, i když za sebou mají úctyhodnou řádku nahrávek. To je ale naštěstí nedorazuje od toho, aby vydávali ku potěše svých fanoušků alba další. Jedním takovým je Luboš Pospíšil, který právě vydává u Supraphonu nové album „Chutnáš po cizím ovoci". Křest a první prodej proběhne v Malostranské Besedě 13. dubna 2011.
„Se svým naléhavým přednesem nemá u nás mezi zpěváky konkurenci,“ napsal v recenzi na Pospíšilovo Best of album publicista Leoš Kofroň.
Luboš Pospíšil zahájil svou hudební pouť v roce 1971 v řadách populárního C&K Vocalu a brzy se stal jeho nejoblíbenějším členem. Zásadně se podílel např. na průlomovém cd Generace, zejména v druhé půlce sedmé dekády se ale stále častěji prosazoval s písněmi, které z tvorby mateřského souboru vybočovaly a paralelně jezdil po tuzemských sálech sám s kytarou.
Na první sólovou desku si musel Pospíšil z dobových důvodů počkat až do roku 1983, uzrála ale jako nejlepší víno. LP Tenhle vítr jsem měl rád se ve své době stalo bombou. Pospíšilův charakteristický rejstřík v kombinaci s texty Ladislava Kantora a později hlavně básníka Pavla Šruta přinášel zcela unikátní styl, zpěvák se rázem postavil po bok interpretů typu Vladimíra Mišíka. S novou kapelou 5P, mezi jejímiž členy nechyběl Bohumil Zatloukal (ex-Jasná páka), David Koller nebo Michal Pavlík (dnes Čechomor), vyprodával v letech 1982-88 sály po celé republice. Dvě další řadová alba pokračovala v tradici úspěšného debutu, na sklonku osmdesátých let Pospíšil a Koller podpořili R. Hladíka v na čas obnoveném Blue Effectu.
Po roce 1990 Luboš Pospíšil vydal několik dalších alb, nejprve s členy Hudby Praha, později s kutnohorskými muzikanty (Martin Vajgl, Pavel J. Ryba) pod značkami Biograf a LPG.
Čas na změnu nastal na jaře 2007, kdy se Pospíšil a jeho věrný souputník Bohumil Zatloukal obklopili o dvě až tři generace mladšími muzikanty a připravili materiál pro vřele přijatou desku Příznaky lásky. Následovalo turné, ovace dvou tisíc příznivců na Beatfestu, pak retrospektivní 2cd, šňůra k šedesátinám, vyprodaná Akropole … a na jaře 2011 nové řadové cd Chutnáš po cizím ovoci. Omlazení 5P omladili i svého Luboše, lze směle hovořit o comebacku.
Matador české hudební scény s hlasem, který si nespletete, nedávno vstoupil mezi šedesátníky. Není ale šedesát jako šedesát. Místo aby se Luboš Pospíšil a 5P pohodlně vezli na vlně úspěšného narozeninového turné korunovaného vyprodaným koncertem v pražské Akropoli, připravili řadové album novinek. CD nazvané „Chutnáš po cizím ovoci“ vychází ve středu 13. dubna 2011, ve stejný den startuje křtem v pražské Malostranské besedě i koncertní šňůra.
Nové album Chutnáš po cizím ovoci
Nové písničky vznikly jakoby mimochodem v průběhu roku 2010, paralelně s koncertováním v rámci turné „60“. O hudbu se již tradičně podělili dva veteráni v sestavě Luboš Pospíšil a Bohumil Zatloukal za vydatného aranžérského přispění mladších členů kapely. Dvorní mistr slova Pavel Šrut tentokrát figuruje „pouze“ pětkrát, po dlouhých dvaceti letech se znovu přihlásil o slovo někdejší člen 5P a jeden z nejvytíženějších českých textařů Jan Sahara Hedl. O zbylé texty se podělili klávesista současných 5P Ondřej Fencl, krkonošský trubadúr Pepa Lábus a v jednom případě také Pospíšil sám.
Album překvapí svěžím zvukem, který má na svědomí jeden z nejtalentovanějších sound-engineerů (a kytaristů) současnosti, devětadvacetiletý Lukáš Martinek. Do prvotřídně vybaveného studia Svárov se s ním 5P zavřeli téměř na měsíc a v tvůrčí atmosféře společně docílili velmi přirozeného výsledku.
Nikdy, Zátiší s dívkou a jestřábem a Vznikla zem jsou typické „zatloukalovské“ balady se silnou melodickou linkou a epickou atmosférou. Bigbítovou tvář nastavuje vypalovačka Nenápadné teď, jiný Saharův text Stále jsme to my oblékli 5P do aranže s přesahy až někam do americké garáže. Latinsko-americkou příměs má titulní píseň Chutnáš po cizím ovoci , houpavý Obsidián a vlastně i vzpomínka na dávné doby a jediná starší písnička na CD Šlapala k ránu chodník. 5P ji v roce 1984 natočili jako svůj vůbec první singl s nuceně pozměněným textem, nyní vychází ve „správné“ verzi a přearanžovaná tak, že rozdíl čtvrtstoletí nehraje roli. Pop-rockově cinká Srpnový prstoklad a zadumaná Žena ledová, experiment a odvážný krok do neznáma je atmosférická „pospíšilovina“ Na útěku se světaznalým Šrutovým textem o tom, že „nejkrásnější bývají na útěku od muže, lehounce přiopilé“.
Od minulého alba Příznaky lásky se 5P sehráli, zjistili, co jim sluší a kam je to táhne. Z leckdy plamenných diskusí nakonec vyrostlo album, které má všechno, co je charakteristické pro osobnost Luboše Pospíšila a ještě něco navíc. Naléhavý vokál protagonistův, typickou kytarovou práci a tón Bohumila Zatloukala, ale i košatou rytmiku, joplinkovský vokál Páji Táboříkové, důmyslnou baskytaru Martina Štece, klávesovou rozmanitost a kytarový vklad Ondřeje Fencla (podstatná část klavírních partů byla nahrána na koncertní křídlo)…
Celkový ráz desky je akustičtější než dřív… ostatně, do hry vstoupí i hostující smyčcový kvartet. Na vytváření aranžmá se podíleli všichni 5P rovným dílem a je to znát. Lukáš Martinek se svými leckdy svéhlavými, ale ve finále účelnými nápady navíc představoval nový prvek, jakési zrcadlo vytvářející ve studiu jiskřivou atmosféru. To třeba když dorazil se saxofonem maestro Petr Venkrbec, který se nejprve roztesknil v baladě Vznikla zem, aby následně mazácky zaexperimentoval (Na útěku).
Přispěl-li Pavel Šrut „jen“ pěti texty, potom lze všech pět označit za jeho vrcholné kousky. Sahara Hedl pak, jak je jeho zvykem, ledabyle načrtl dva kousky, z nichž kouká život sám a jakoby náhodou obsahují obraty, kterých se jiní textaři nedožijí za celý život.
Zpívající Luboš Pospíšil nad tím vším rozkvetl, nová deska 5P zkrátka chutná po čerstvém ovoci. A to včetně moderního obalu z dílny Vráti Horčíka s rozvernými fotografiemi Áji Dvořáčkové uvnitř.
Koncertní činnost
Téměř přesně rok po startu turné k Pospíšilovým „60“ a křtu souvisejícího 2CD proběhne křest alba Chutnáš po cizím ovoci, symbolicky opět v pražské Malostranské besedě. S novou deskou pak 5P objedou celou republiku a to jak tradiční štace (ostravský Parník, hradecký klub U cikána, jabloneckou Rampu…), tak záměrně i místa, kde za čtyři roky pilného koncertování ještě nehráli (Rychnov n. Kněžnou, Ústí n. Orlicí, Buchlovice, Dobříš…).
Podtrženo-sečteno, od doby, co Pospíšil omladil svůj team, je kolem něj permanentně rušno. Sestava 5P i po čtyřech letech společného hraní překypuje energií a dobrou náladou. A ačkoliv kapitán táhne na bedrech šest křížků, kouká celá parta především dopředu. Ostatně, dvě řadové desky a bezmála dvě stě koncertů za čtyři roky existence, to je slušné skóre.
Podrobný rozpis jarní části šňůry 5P:
13.4. Praha, Malostranská beseda
16.4. Hradec Králové, U cikána
22.4. Rychnov nad Kněžnou, KD
23.4. Nemojov, hospoda
29.4. Tábor, Housův mlýn
06.5. Jablonec n. Nisou, Na rampě
24.5. Havířov, Stolárna
25.5. Ostrava, Parník
26.5. Tišnov, KD
31.5. Ústí n. Orlicí
03.6. Dobříš, KD
09.6. Pozlovice, Ogar
10.6. Buchlovice, amfiteátr (+ Buty)
12.6. Praha, Vyšehrad (+ Hromosvod)
17.6. Velké Hamry II – Hamrska, U Kašparů
21.6. Moravská Třebová (festival)
25.6. Jihlava, náměstí (festival)
01.7. Byňov u Nových hradů, penzion Kamínek (+ Hromosvod)
17.7. Ostrava, Colours of Ostrava (festival)