Jednotka příliš rychlého nasazení

Jsou to Mizerové. Ve Smrtonosné pasti. Se Smrtonosnou zbraní…. Zapomeňte na všechny komedie z policejního prostředí, které jste doposud viděli. Jednotka příliš rychlého nasazení se od nich liší asi tak, jako se rozkošná zombie komedie Soumrak mrtvých liší od svých žánrových konkurentů. Ostatně ji mají na svědomí stejní tvůrci, kteří i ji vybavili neodolatelně suchým britským humorem, svéráznými postavičkami a nečekaně originální zápletkou.

Nicholas Angel (Simon Pegg) je nejlepší seržant, který kdy sloužil v řadách londýnské policie, například počet zatčení, která osobně provedl, o 400 procent překračuje statistický průměr. Je prostě tak dobrý, že to vrhá špatné světlo na zbytek týmu. Proto ho nadřízení převelí do místa, kde svým talentem nebude kolegy ztrapňovat – do ospalého městečka Sandford, jehož statistiky zločinnosti se rovnají nule a jehož nejnapínavější událostí je každoroční zahradní slavnost. Podle toho také vypadá zdejší policejní oddělení.
Nicholas vytvoří dvojici s obtloustlým dobrákem Dannym (Nick Frost), který by mohl být vším, jen ne dobrým policajtem. Před totální frustrací ho zachrání až série zvláštních „nešťastných náhod“, které naznačují, že pod idylickou pokličkou Sandfordu by mohl bublat pořádně ostrý guláš. Vpodstatě existují jen dvě možnosti – buď si Nicholas ze zoufalství začal vymýšlet zločiny tam, kde nejsou, nebo mu stojí v cestě nejchladnokrevnější zabiják, jakého ve své dosavadní kariéře potkal.
Scénář Jednotky příliš rychlého nasazení, na kterém se společně s režisérem podílel sám představitel hlavní role, je tak originální a zábavný, že po jeho přečtení s účastí ve filmu souhlasila všechna oslovená britská herecká esa, včetně držitele Oscara Jima Broadbenta, bývalého agenta 007 Timothyho Daltona a populárních komiků Martina Freemana a Billyho Nighyho. Coby třešničky na dortu mají ve filmu rozkošná camea i jedna oscarová herečka a v současné době velmi populární režisér (taky držitel Oscara) – nebudeme prozrazovat.
Jednotka příliš rychlého nasazení vznikla poté, co její tvůrci zkoukli přes 200 „policejních“ filmů, absolvovali rozhovory s desítkami mužů zákona a přežili jednu nefalšovanou honičku. Přesto se hravě vyhnuli banálním klišé, které jste už viděli stokrát, a naopak stvořili něco, co jste zaručeně ještě neviděli.
Romzomcom (romantická zombie komedie) Soumrak mrtvých, kterou v roce 2004 natočili na vlastní pěst tvůrci veleúspěšného sitcomu Spaced Edgar Wright a Simon Pegg, se stala kasovním trhákem a získala spoustu různých ocenění včetně ceny pro nejlepší scénář na British Independent Film Awards, ceny pro nejlepší horor na Saturn Awards a ceny pro nejlepší britský film na Empire Awards. V roce 2005 byla nominována také na dvě ceny BAFTA. Čím více úspěchů však postupně přicházelo, tím intenzivněji Peggovi, Wrigtovi a jejich spolupracovníkům vrtalo hlavou, jak budou moci na tento hit navázat.
Jak se brzy ukázalo, správná odpověď se skrývala ve Wrightových dětských vášních. Když vyrůstal v městečku Wells v hrabství Somerset, byly jeho zdaleka nejoblíbenějším žánrem akční dramata z policejního prostředí, které jej často nutily zůstávat vzhůru dlouho do noci. „Až do svých 17 let jsem neměl videorekordér,“ směje se Wright. „Zůstával jsem vzhůru a díval se na televizi. Byl jsem na tenhle žánr nějak zvlášť fixovaný, hrozně mě bral Drsný Harry, pak ty nemilosrdné filmy ze 60. a 70. let jako Bullittův případ nebo Francouzská spojka a všechny policejní akčňáky z 80. let ve stylu Smrtonosné zbraně nebo Smrtonosné pasti.“
Důkladné znalosti žánru Wright zúročil ve svém vlastním amatérském policajtském filmu Dead Right, který natočil v osmnácti letech. Když pak po úspěchu Soumraku mrtvých s Peggem přemýšlel o dalším projektu, zastínilo všechny ostatní nápady jeho nadšení pro tento druh filmů a proto navrhnul, aby společně natočili snímek, který by byl pro akční filmy tím, čím byl Soumrak mrtvých pro horory: britským pohledem na typicky americký žánr, okořeněným pořádnou porcí humoru.
„V Británii vznikla spousta výborných krimifilmů, ale jen hrstka z nich se týkala policajtů, no a to chceme změnit,“ říká Wright. „Navíc se v nich policisté skoro nikdy neobjevili v těch charakteristických uniformách. Když mluvíte s lidmi ze zahraničí, říkají vám: ‚Jsou v těch helmách tak hrozně roztomilí… a je hrozně legrační, že nemají ani žádnou zbraň‘. Nakonec jsme řešili dvě zásadní otázky: jak natočit velký britský žánrový film o zdejších policajtech a jak do něj nacpat co nejvíc zbraní.“ Nakonec došli k tomu, že řešením bude jít ještě o krok dál než v případě Soumraku mrtvých a natočit velmi ambiciózní akční film, v jehož titulní roli se představí Pegg coby policista Nicholas Angel, který vytáhnul ve velkém stylu do boje se zločinem. Společnost Working Title, která s úspěchem zariskovala už v případě Soumraku mrtvých, ráda využila příležitosti zaštítit další projekt tohoto osvědčeného dua.
„Simon a Edgar jim popsali zápletku slovně a lidé z Working Title jim to ihned souhlasili. Tím pádem se mohli pustit do psaní,“ vzpomíná Nira Park, která film s Ericem Fellnerem a Timem Bevanem z Working Title produkovala. Dříve se jako producentka podílela i na Soumraku mrtvých a sitcomu Spaced. „Tentokrát to bylo úplně jiné, protože jsme věděli, že ten film nakonec určitě vznikne. U Soumraku to nikdy nebylo příliš jisté, a když zkrachovala firma FilmFour (která film vyvíjela), měli jsme opravdu velké potíže se sháněním sponzorů a ten film na to téměř dojel. Jistota, kterou nám tentokrát poskytl Working Title, nám to hodně usnadnila.“
Přípravy na psaní scénáře obnášely mimo jiné intenzivní ‚research‘, v rámci nějž Pegg s Wrightem vytvořili sáhodlouhý seznam svých oblíbených filmů s policejní tématikou, čítající přes 200 názvů. Během další fáze se pak oba scénáristé snažili proniknout do práce policistů. „Mluvili jsme se spoustou londýnských strážníků a byli jsme si prohlédnout asi 15 venkovských policejních stanic. Pak jsme strávili týden dalšími rozhovory s policisty, což bylo vynikající, protože vůči nám byli velmi vstřícní a zjistili jsme spoustu zajímavých detailů,“ říká Wright.
Když nashromáždili dostatek anekdot a zajímavých faktů, pustili se do psaní samotného scénáře, který začal sestavením základní dějové linii. Ta byla nejprve roztroušena po flipchartech a poznámkových blocích v londýnských kancelářích jejich produkční společnosti Big Talk. Ruch velkoměsta nicméně scénáristy natolik rozptyloval, že se rozhodli uchýlit do pronajatého bytu ve Wells a dokončit první pracovní verzi tam.
 
Originální název: Hot Fuzz
Země původu: Velká Británie
Rok vzniku: 2007
Premiéra 7. června 2007
Scénář: Edgar Wright, Simon Pegg
Režie: Edward Wright
Hudba: David Arnold
Hrají: Simon Pegg, Nick Frost, Jim Broadbent, Timothy Dalton, Martin Freeman, Bill Nighy