41. MFFKV zahájen

Páteční večer 30. června 2006 odstartoval náš v současné době patrně nejprestižnější filmový festival – 41. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Dnešek pak byl ve znamení prvního festivalového dne.
 
  

Tamtamy duní. Na hrazdách visí gentlemani v oblecích. V jednom okamžiku letí k zemi a v zápětí je už trampolíny odpérují vzhůru. A oni skáčou a skáčou a skáčou… Letošní zahajovací show byla skokanská. Jak poznamenal Marek Eben u chlupatého moderátorského pultíku, kdo neskáče, není Čech. A jak vtipně dodal, děkujme fotbalistům Ghany a Itálie, že jsme v Německu doskákali a můžeme se teď v klidu věnovat 41. ročníku filmového festivalu.

Na zahájení letošního filmového festivalu do Karlových Varů přijeli prezident Václav Klaus i kardinál Miloslav Vlk, korejský režisér Kim Ki-duk i hollywoodský herec Andy Garcia, který pak převzal cenu za celoživotní přínos světové kinematografii.

Andy Garcia, jedna z největších hvězd letošního festivalu, dostal na včerejším zahajovacím večeru cenu za přínos světovému filmu. A byl z toho dojatý. Do Varů přijel také ukázat svůj režijní debut, snímek Ztracené město (The Lost City). Kromě režírování film ještě produkoval, složil k němu hudbu a zahrál si hlavní roli. Jak sám zažertoval, dělal také sendviče…

Na betonové ploše pod Thermalem se vedle stánků s pivem, buřtem a oplatkami otevřel stánek dobročinný, oranžový. Dnes ve 13.00 se v něm potkali prezident festivalu Jiří Bartoška, primátor města Zdeněk Roubínek a krajský hejtman Josef Pavlov, aby si zašlapali na Oranžovém kole. Nedělali to jen pro udržení pěkné figury (tu už dávno mají), ale aby vyšlapali peníze pro Denní stacionář pro staré a mentálně postižené občany a pro Dětský domov v Jarní ulici. Celkově rozdělí Nadace ČEZ mezi obě zařízení 500 tisíc korun. Kolik komu záleží na tom, jak budeme všichni šlapat. Příležitost máte denně od 10 do 19 hodin.

Korejský režisér Kim Ki-duk včera v Karlových Varech uvedl slavností světovou premiéru svého nového filmu Čas.

Doprovodné akce:
Druhá tvář Sergeje Ejzenštejna
Každý cinefil je jistě výborně obeznámen s dílem klasika ruské kinematografie Sergeje Ejzenštejna (Křižník Potěmkin, Deset dní, které otřásly světem, Ivan Hrozný), ale o jeho obrazech možná nikdy neslyšel. Tuto mezeru ve vzdělání si můžete (také díky Ruské sezóně) v průběhu festivalu doplnit v kavárně Moser v 1. patře hotelu Thermal, kde je vystaveno přes sedmdesát jeho děl. Ejzenštejnův malířský rukopis se vyvíjel od symbolismu a moderny přes kubismus až k surrealismu a Ejzenštejn bývá srovnáván s Pablem Picassem, Henri Mattisem nebo Jeanem Cocteau. Díky malování se Ejzenštejn mohl svobodněji než ve filmu vyjadřovat k situaci ve své rodné zemi. Za život vytvořil tisíce obrázků většinou malovaných na odmítnuté scénáře či balící papír, které se částečně zachovaly v archivech a soukromých sbírkách.

Čest rodiny Hustonů
Součástí programu letošního karlovarského festivalu je i Pocta Johnu Hustonovi. Huston, který by se letos dožil stovky, byl nejen režisérem, scenáristou a hercem, ale věnoval se v životě mnoha dalším aktivitám – profesionálnímu boxu, malování, dostihům a četbě světových klasiků. Mnoho jejich děl převedl do filmové podoby. O nestárnoucích kvalitách jeho děl Poklad na Sierra Madre, Čest rodiny Prizziů či Mustangové, se budete moci v průběhu festivalu sami přesvědčit. Na festival při této příležitosti zavítal jeho syn, také herec a režisér Danny Huston (zahrál si například v Leaving Las Vegas nebo 21 gramů).

Tajemství Matthewa Barneyho pro všechny
41. ročník MFF Karlovy Vary představuje mimo jiné originální tvůrčí osobnost filmaře a výtvarníka Matthewa Barneyho. V rámci exkluzivní přehlídky Celluloid Dreams uvádí Matthewa Barneyho budou mít návštěvníci festivalu jedinečnou možnost seznámit se s dílem umělce, považovaného za nejvýznamnější osobnost současného amerického výtvarného umění, jejíž tvorba bez zábran a s ojedinělou invencí překračuje hranice žánrů. Kromě přehlídky, kterou dramaturgicky sestavil Pavel Klusák, se příznivci mimořádného Barneyho díla mohou těšit i na seminář, který připravil a uvádí výtvarný kritik a teoretik Tomáš Pospiszyl, specialista na dílo Matthewa Barneyho.