Vydavatelství Urania v úterý 15. května 2012 opustí vody dětské produkce a za 79,- Kč nabídne první disk se třemi díly dokumentární série Apokalypsa 2. světové války.
Nejnovější 6-dílný válečný dokument, známý z televizních obrazovek, s celobarevným zrekonstruovaným obrazem.
Sledujte válečná utrpení obyčejných lidí i vojáků zabitých v hrůzných bojích největší světové války. Dosud neznámé záběry z fondů filmoték i domácích archivů tvůrci dokumentu zrestaurovali, dobarvili, doplnili zvuky i hudbu a připravili pro vás zcela jedinečný válečný projekt. V 6 dílech vás provede Apokalypsou 2. světové války v barvě.
1. DÍL – AGRESE (L’agression)
V roce 1939 se Hitler spojuje se Stalinem kvůli dobytí Polska. Francii a Velké Británii nezbývá nic jiného než vyhlásit Německu válku. Začíná pronásledování Židů.
2. DÍL – DRTIVÝ ÚDER (L’écrasement)
10. května 1940 je zahájena „Blitzkrieg" – blesková válka. Německá armáda se valí Belgií, Holandskem a Francií. Hitler zvažuje nový riskantní krok: zaútočit na svého sovětského spojence a rozpoutat válku i na Východě.
3. DÍL – ŠOK (Le choc)
Londýn odolává německému bombardování. Triumfující Vůdce je přesvědčen, že stalinské Rusko zdolá za tři měsíce. K překvapení Němců se Sověti hrdinně brání. S nečekaným japonským úderem na Pearl Harbor se válka rozšiřuje do celého světa.
APOKALYPSA 2. SVĚTOVÉ VÁLKY – Rozhovor s producentem Louisem Vaudevillem
Jak tento projekt vůbec začal?
Sedmdesát let po začátku druhé světové války se nám zdálo podstatné a přitažlivé zpracovat tu historii novým způsobem. Pohled, který přinášíme na tuhle válku, je celosvětový oproti všem těm dokumentům, které zaujímají jen hledisko národní, nebo dokonce nacionalistické. Stejně tak jsme se chtěli dostat co nejblíže mužům a ženám, slavným i neznámým, kteří byli aktéry nebo oběťmi tohoto konfliktu.
Jak dlouho trvalo vyhledávání a identifikace záběrů, které se v Apokalypse objevují?
Vyhledávání a analýza archivních materiálů začaly na začátku roku 2007 a uzavřely se s ukončením střihu v květnu 2009. Takže na shromáždění a analýzu 600 hodin archivních materiálů z více než 100 pramenů v 17 zemích bylo třeba dva a půl roku.
Jaké bylo nejneobvyklejší nebo nejpodivnější místo, kde byly nalezeny některé ze záběrů?
Neznámé záběry pocházejí buď z nedigitalizovaných fondů a někdy rovněž neindexovaných fondů velkých filmoték, které se vyznačují obrovským bohatstvím zdrojů, opravdu se dá objevovat ještě mnohé, a to především díky vytrvalosti badatelů. To platí například pro NARA v USA, pro ECPAD (armádní filmotéka) ve Francii, NHK v Japonsku a Archivy v Krasnojarsku v Rusku. Nebo jsou to fondy „domácích videí", které jsme objevili u sběratelů v Německu a Francii nebo v regionálních filmotékách ve Velké Británii. Tyto amatérské filmy, často dokonce barevné, objevily v nedávné době děti na půdách rodinných domů po smrti svých rodičů.
Co představovalo při sledování takového množství filmů největší výzvu?
Nejtěžší bylo provést drastický výběr a rozhodnout se neukázat často neuvěřitelné snímky, které by neposloužily vyprávění. Prioritou byla dramatický účinek vyprávění.
Můžete uvést příklad nějakého takového zajímavého záběru, který se do seriálu nedostal, a říct nám proč?
Museli jsme vyřadit řadu drsných záběrů, nebo těch, které by diváky mohly šokovat.
Uvedu pár záběrů, jejichž vyřazení je nám skutečně líto:
– Hrdí Papuánci nesou v sítích hlavy japonských vojáků.
– Škola zbraní SS, kde vidíme vojáky uprostřed rozvážného učení, jak vést válku (kurzy vojenské strategie, ale také matematiky…).
– Mladé nahé ženy, které tančí v music-hallu, v propagandistickém filmu určeném americkým vojákům v Tichomoří u příležitosti Vánoc.
– Krásné amatérské záběry italských odbojářů v jejich každodennosti (manipulují se zbraněmi, diskutují, smějí se, …).
Jaký proces dobarvování filmu jste použili? Jak dlouho trvá dobarvit například jednu minutu filmu?
Než jsme se dali do dobarvování, museli jsme restaurovat záběry, které by mohly být ve špatném stavu. Následně jsme provedli výzkum s historiky po celém světě ohledně barev uniforem, letadel, tanků, vozidel, míst… Neumíte si představit ten počet různých uniforem, které se vyskytovaly ve všech těch bojujících armádách! Takový výzkum by nebyl možný jinak než díky internetu a všem těm desítkám sběratelů a nadšených historiků druhé světové války. Jakmile se určily barvy, dobarvování filmu probíhalo tempem jedna minuta filmu denně.
Jak práce na této sérii změnila váš pohled na druhou světovou válku?
Vyprávět celou druhou světovou válku v šesti epizodách o 52 minutách je skutečná výzva. Režiséři Isabelle Clarková a Daniel Costelle šli přímo k jádru věci. A zřetězení událostí, které předcházely globalizaci konfliktu, bylo také předvedeno jasně a zřetelně.
Můžete jmenovat jednu věc, o které doufáte, že si ji diváci ze sledování vašeho seriálu odnesou?
Tato série ukazuje lidské drama této války, nejvražednější v dějinách lidstva. Vojáci všech zemí trpěli násilnostmi bojů, ale poprvé v historii bylo víc obětí civilních než vojenských. Jsou to obrazy utrpení civilistů, které zůstávají vryty do naší paměti.
Na imdb.com 91 procent, na csfd.cz 92: Kolorované peklo. Geniální dokument.
Žánr: Dokument / Válečný
Země původu: Francie
Rok vzniku: 2009
Délka: 157 minut
Původní název: Apocalypse – La 2ème guerre mondiale
Světová premiéra: 8. září 209 – Francie
Režie: Isabelle Clarke, Daniel Costelle
Scénář: Isabelle Clarke, Daniel Costelle, Jean-Louis Guillaud, Henri de Turenne
Produkce: Louise Vaudeviill
Hudba: Kenji Kawai
Kamera: Byron Shah
Střih: Jeffrey M. Werner
Kostýmy: Shoshana Rubin
Společnost: CC&C / Établissement de Communication et de Production Audiovisuelle de la Défense / NHK / National Geographic Channels International / Norddeutscher Rundfunk / Westdeutscher Rundfunk / Mitteldeutscher Rundfunk / Südwestrundfunk / TV5 Monde / Radio Télévision Belge Francophone / Télévision Suisse-Romande / Planète / Centre National de la Cinématographie / Fondation pour la Mémoire de la Shoah / France Télévision
Údaje o DVD:
Zvuk: Dolby Digital 2.0 česky
Titulky: žádné
Obraz: barevný / černobílý PAL 16:9
Bonus: žádný