Howard Hughes se narodil na Štědrý den 1905 v texaském Houstonu v Texasu. Jeho otec, Howard Robard Hughes, podnikal v oboru obráběcích strojů. Matka, Allene Gano Hughesová, původně pracovala v Dallasu jako kadeřnice. Vinou dětské choroby měl Howard celý život problémy se sluchem.
Brzy projevil svůj talent pro matematiku a mechaniku. V jedenácti sestrojil první houstonský bezdrátový vysílač. Ve čtrnácti absolvoval první lekce v létání. Už jako kluk prohlásil, že bude nejlepší pilot, nejlepší filmař a nejbohatší muž na světě. Létáním, filmy a blahobytem nepřestal být posedlý celý život.
V roce 1922 zemřela jeho matka. Otec ji následoval o dva roky později. V osmnácti Hughes zdědil milionový majetek. V roce 1925 převzal kontrolu nad otcovou společností Hughes Tool. Protože mu ještě nebylo 21 let, musel u soudu dosáhnout zplnoletnění. Svou filmovou kariéru v Hollywoodu jazzové éry ovšem financoval právě ze zisků své společnosti.
Na sklonku 20. let během horečné práce na snímku Pekelní andělé získal pro potřeby natáčení největší soukromou vojenskou letku na světě. Během natáčení vlastních kaskadérských kousků měl nehodu a zlomil si čelist. V touze po dokonalosti se nakonec celý film rozhodl přetočit, aby se přizpůsobil nejnovějšímu výkřiku filmové techniky: zvuku. Film nakonec stál na svou dobu rekordních 3,8 milionu dolarů, což bylo po krachu na burze v roce 1929 ohromující.
Pekelní andělé byli uvedeni do kin uprostřed Velké hospodářské krize a vzbudili zaslouženou senzaci. Podobně Hughes uspěl s filmy The Age For Love, Na titulní straně, Cock of the Air, Zjizvená tvář a Sky Devils. V roce 1943 produkoval a režíroval western Psanec, ve kterém pro Jane Russell vymyslel tak odvážnou podprsenku, že kvůli ní musel svést bitvu s cenzurou.
Na sklonku 30. a v raných 40. letech se stal hollywoodskou legendou. Měl romantické vztahy s řadou známých hvězd včetně Bette Davis, Ginger Rogers a Rity Hayworth. Nejdůležitější z žen jeho života byly Katharine Hepburn, s níž žil roky, a Ava Gardner, s níž se bouřlivě scházel a rozcházel celých dvacet let.
Hughes věřil, že letectví bude průmyslem budoucnosti. V roce 1932 založil společnost Hughes Aircraft a najal si nejlepší americké inženýry, aby urychlil a zefektivnil své podnikání. Během 2. světové války chtěl přetvořit společnost Hughes Aircraft v největšího dodavatele pro válečný letecký průmysl, ale experimentální letouny, které vyvinul, nikdy nebyly tak úspěšné, jak si přál. Slavné jsou jeho vlastní letecké aktivity: v roce 1935 vytvořil rychlostní rekord, když v letounu vlastní konstrukce H-1 letěl rychlostí 352 mil za hodinu. O rok později vytvořil nový rychlostní rekord, když překonal vzdálenost mezi Los Angeles a New Jersey za 9 hodin a 27 minut. Další ze svých legendárních letů uskutečnil v červenci 1938, kdy obletěl svět za 3 dny, 19 hodin a 17 minut. V polovině 40. let začal realizovat stavbu konstrukčně odlehčeného letadla (vyrobeného především ze dřeva), které nazval mýtickým jménem: Hercules (jeho první a poslední zkušební let realizoval v roce 1947). V roce 1946 došlo k tragédii, která měla trvalé následky po zbytek jeho života: Hughes při havárii zdemoloval svůj experimentální letoun XF-11, když narazil do domu v Beverly Hills.
V roce 1944 začal mít psychické problémy: několikrát se nervově zhroutil a projevily se u něj příznaky prohlubující se paranoie. I ve svých podnikatelských aktivitách narážel na problémy: V roce 1947 ho obvinil z korupce Owen Brewster, senátor z Výboru pro válečné vyšetřování a blízký přítel jeho rivala v letecké společnosti Pan Am, Juana Trippea. Hughes však přešel do protiútoku.
V roce 1953 Hughes založil Howard Hughes Medical Institute, jednu z největších neziskových lékařských institucí v USA. Pochopil, že se blíží éra tryskových letadel, a pro TWA v roce 1956 zakoupil celou letku Boeingů 707. V roce 1961 pokračoval v expanzi, když založil Hughes Space and Communications zabývající se konstrukcí satelitů. V roce 1958 poskytl své poslední veřejné interview (ve zbylých téměř dvou dekádách svého života se kontaktům s tiskem vyhýbal).
V roce 1966 prodal své akcie TWA za 546 milionů dolarů a přestěhoval se do Las Vegas, kde později v 60. a 70. letech skupoval casina, hotely a pozemky. Hughes byl v roce 1973 uveden do letecké Síně slávy, ale v té době byl už tak nemocný, že se obřadu nemohl zúčastnit. Zemřel v dubnu 1976 během letu z mexického Acapulca. Jeho majetek byl odhadován na 360 milionů. Výstřední milionář žil tak uzavřený život, že ohledávač mrtvol mu raději sňal otisky prstů, aby se ujistil, že mrtvým je skutečně on.
Žánr: Drama / Životopis
Země původu: USA / Japonsko / Německo
Rok vzniku: 2004
Originální název: The Aviator
Délka: 170 min.
Světová premiéra : 14. prosince 2004
Premiéra v ČR: 10. února 2005
Scénář: John Logan
Produkce: Chris Brigham, Sandy Liman, Colin Cotter, Leonardo DiCaprio, Charles Evans Jr., Graham King, Dan Maag, Michael Mann, Aslan Nadery, Joseph P. Reidy, Volker Schauz, Philip Schulz-Deyle, Rick Schwarz, Martin Scorsese, Bob Einstein, Harvey Einstein, Rick Yorn
Kamera: Howard Shore
Hudba: Christopher Young
Režie: Martin Scorsese
Hrají: Leonardo DiCaprio (Howard Hughes), Cate Blanchettová (Katharine Hepburnová), Kate Beckinsaleová (Ava Gardnerová), John C. Reilly (Noah Ditrich), Alec Baldwin (Juan Trippe), Alan Alda (Sen. Ralph Owen Brewster), Ian Holm (profesor Fitz), Danny Huston (Jack Frye), Gwen Stefaniová (Jean Harlowová), Jude Law (Errol Flynn), Adam Scott (Johnny Meyer), Matt Ross (Glenn Odekirk), Kelli Garnerová (Faith Domergueová), Frances Conroyová (paní Hepburnová), Brent Spiner (Robert Gross), Stanley DeSantis (Louis B. Mayer), Edward Herrmann (Joseph Breen), Willem Dafoe (Roland Sweet), Kenneth Walsh (Dr. Hepburn), J.C. MacKenzie (Ludlow)
Údaje o DVD:
Zvuk: Dolby Digital 5.1 anglicky, česky
Titulky: české
Pictures Copyright © 2004 Miramax Films. All rights reserved.