Kde sehnat starší DVD z novin a časopisů?

  Toto je otázka, kterou nám v poslední době zasíláte prostřednictvím e-mailových zpráv téměř denně. Odpověď na tuto otázku jsme zjišťovali u redakcí deníků i u distributorů. Jak se ale ukázalo, není jednoznačná, záleží na konkrétních titulech a jejich vydavatelích. Proto jsme pro vás nachystali alespoň pár tipů. Budeme rádi, když do diskuze pod článkem přispějí i další čtenáři se svými poznatky.

Úvodem musím uvést na pravou míru několik omylů, které se ve vašich dotazech často opakují.
Nejsme obchod.
Na prodeji DVD, o kterých informujeme, nejsme nijak hmotně zainteresováni a je zcela zbytečné, aby jste u nás toto zboží objednávali. Jsme pouze informační server, nebo chcete-li webzin, který je tématicky zaměřený na filmy a DVD a snažíme se o nich přinášet informace. Nic neprodáváme a nezasíláme.
Nejsme vydavatel.
Je také zbytečné adresovat nám různé dotazy typu „kdy vydáte Zachraňte Willyho“, nebo „proč jsou zmršené titulky u filmu Smrt na zastávce MHD“, apod. Vydáváním, distribucí ani tvorbou DVD se nezabýváme.
 
Tip č.: 1 – Pohlídat si titul předem
První rada, kterou vám můžu dát, se nese v duchu hesla „nejlepší je prevence“. Mám na mysli předcházení tomu, že vám nějaký titul uteče a vy ho pak budete marně shánět. Je dobré pokud možno sledovat nějaký informační zdroj o chystaných DVD a dávat si pozor na to co kdy má vyjít. Nemusí to být nutně jen náš web, takových míst, především diskuzních fór na internetu je víc. Každý uživatel internetu, který je trochu znalý práce s vyhledávačem, si jistě poradí.
Je dobré si názvy a data titulů zapsat třeba do kalendáře (nebo osobního organizéru, počítače, PDA, mobilu, co zkrátka používáte). Bonusových DVD dnes vychází tolik, že orientace není snadná a je třeba si to nějak usnadnit.
Pokud nechodíte kolem trafiky denně, je dobré mít nakloněnou trafikantku a tituly, u nichž hrozí vyprodání, si raději rezervovat předem. Samozřejmě vím, že vždy to tak nejde, trafikanti v dnešní době už většinou schovávání časopisů do obálek svým abonentům a pravidelným zákazníkům moc nedělají. Dřív to bývala běžná praxe, dnes jak kde.
Tip č.: 2 – Zkusit další trafiky
Obecná praxe je taková, že příbaly u hlavních deníků vychází v poměrně hojném počtu. Samozřejmě záleží, kolik výtisků ta která konkrétní trafika odebírá, ale většinou se příbalové DVD nevyprodají za první den, kdy byly uvedeny do prodeje. Z tohoto pravidla existují výjimky – nedávno mě překvapilo, jak rychle se (alespoň v našem městě) vyprodalo DVD Šípu s filmem „Od zítřka nečaruji“. Některé trafiky ho právě už ani ten první den odpoledne neměly. Také DVD s titulem Pat a Mat 1 zmizelo někde již během pár hodin. Naopak zase třeba „kasovní trhák“ „Snowboarďáci“ se na pultech válel neuvěřitelně dlouho. Záleží zřejmě také na výši nákladu a správném odhadu vydavatele.
Z toho co jsem napsala, vyplývá, že až na některé výjimky (např. DVD v časopise Sport), se příbalová DVD nevracejí do tzv. remitendy hned, ale až po pár dnech nebo i týdnech. Doba, po kterou příbalová DVD leží na prodejně je různá. Většinou se podle mých poznatků jedná o týden až 14 dní, příp. i 3 týdny.
Pokud zklame trafika, je třeba zkoušet dál. Pokud zrovna nebydlíte někde v pohraničí, kde lišky dávají dobrou noc, je reálná šance, že pár dní po uvedení se dá titul ještě někde sehnat. Musíte se ptát – ne všichni trafikanti mají příslušné DVD vystavené na pultě. Stánky mají omezenou plochu a starší tituly ustupují novinkám – to ale neznamená, že nejsou schované někde v krabici pod pultem.
Tip č.: 4 – Obchodní centra
Další dobrou možností kromě trafik jsou prodejny tisku nebo oddělení s časopisy ve velkých supermarketech a prodejních centrech. Zkušenost například z Tesca – většinou tam o víkendu vidím vše co vyšlo v průběhu týdne.
Tip č.: 5 – Když už se nedají nikde koupit
Nyní si řekneme něco o tom, jaká je možnost sehnat DVD, která vyšla již před delší dobou.
Do redakcí nevolejte ani nepište
Obracet se přímo na redakce nebo expediční oddělení deníků, u nichž tituly vycházejí, nemá vcelku smysl. Ty se dalším prodejem nebo zasíláním neprodaných příbalů nezabývají. Pokud se náklad nevyprodá a zbydou nějaké přebytky, vrací se zpět distributorovi.
Distributor titul má a prodá, cena však půjde nahoru
Zde se nabízí otázka, zda se má smysl obracet na distributora. Na to už se nedá jednoznačně odpovědět. V některých případech ano, ale musíte si nejdřív zjistit, kdo je distributorem konkrétního titulu, a od koho jej deníky nakupují.
Nemůžete ovšem ve většině případů počítat, že vám bude distributor ochoten titul prodat za stejnou cenu jaká byla v denících. Pokud je DVD nabízeno s deníkem za „dumpingovou“ cenu (např. 38,– Kč), je cena tak nízká právě proto, že se disk prodává jako příloha deníku. Tato výhodná nabídka se už nemusí nikdy opakovat – právě proto jsem tolik zdůrazňovala že lepší je nenechat si titul uniknout.
Nerada bych se zde pouštěla do neplodných diskuzí nakolik je tento způsob prodeje pro distributora a vydavatele výhodný nebo ne. Zase lze říci, že to je titul od titulu různé. Například u DVD vydaného nedávno v Blesku „Policajt nebo rošťák“ se vyprodal skoro celý náklad. Přebytků zůstalo velmi málo, to mám ověřeno přímo u zdroje (MIDO Film).
Teď si zkusme trochu zauvažovat a možná i zaspekulovat. Máme úspěšný titul, kterého se coby přílohy v deníku prodají statisíce kusů. Vydavatel si zvedne náklad vydání a distributor vyčistí sklady a oba společně na celé akci slušně vydělají. Zbyde pár stovek nosičů. Položme si otázku: má distributor zapotřebí zabývat se požadavky několika lidí, kteří si zapomněli DVD koupit s časopisem a zasílat jim ho za stejnou cenu, za jakou bylo před pár dny na stáncích po celé republice? Zkusím odpovědět: proč by to dělal?
Jistě, on vám ten film klidně zašle, ale je logické, že nyní už to nebude za 38,– Kč. Osobně si myslím, že se ditributorovi vyplatí, aby je doprodalo za cenu více jak 3× vyšší než byla v Blesku. (Jestli je přebalují do jiných obalů nevím, ale předpokládám že ano).
Kromě distributora zbývá ještě pár možností.
Tip č.: 6 – DatArt
První možnost, která mě napadá, jsou prodejny elektrospotřebičů DatArt. Například při mé poslední návštěvě v DatArtu ve Zlíně cca před týdnem tam měli řadu titulů v balení úplně totožném jako bylo to v novinách, a dokonce za stejnou cenu (většinou 38,– Kč). Namátkou jmenuji tyto tituly: Valiant, Velikonoční příběh, Maléry pana účetního 2, Xena bojovnice, Policajti s Miami Vice, Dva machři mezi nebem a peklem, atd.). To je v podstatě jediná možnost, o které vím, že se tam dá část příbalových DVD sehnat i po dost dlouhé době za stejnou cenu jako v novinách. Pak tam měli řadu dalších titulů které dřív vyšly s novinami, ale ty už byly v jiných obalech a byly dražší (většinou 129,– Kč).
Tip č.: 7 – Levné knihy
Druhá možnost je síť prodejen Levné knihy Kma. Zde seženete například tituly s Louisem de Funésem, Pierem Richardem, Jean-Paulem Belmondem. I zde je však obal jiný a cena vyšší (většinou 99,– Kč). Osobně to na mě působí tak, že Levné knihy neprodávají v případě přebytky, jako spíše nakoupí práva a titul vydají znovu s vlastní verzí obalu. Ale neplatí to asi vždy. V Levných knihách seženete i některé starší tituly od Vapetu a Mida, ale cena je 149,– Kč.
Tip č.: 8 – Výprodeje a reklamní akce
Třetí možností kde levná DVD sehnat jsou různé příležitostné výprodeje a akce, např. v Tescu, Intersparu, Albertu apod. V některých případech je DVD přidáváno k určitému zboží jako tzv. „dárek“. Také jsem zahlédla dost slušný výběr příbalových DVD v jedné místní videopůjčovně, zřejmě jako „doplňkový sortiment“.
Tip č.: 9 – DVD z druhé ruky
Čtvrtou možností je zkusit různé bazary a aukce na internetu. Nebudu uvádět konkrétní adresy, protože nabídka na těchto serverech se neustále mění.
Tip č.: 10 – E-shopy
Pátou možností jsou e-shopy na internetu jako DVDedice.cz nebo PrimaDVD.cz.
Třeba se tento článek stane povzbuzením pro některé prodejce, kterým zbyly zásoby starších bonusových DVD a zkusí je našim prostřednictvím nabídnout. Pokud by se s podobnou nabídkou ozval, rádi ji zde zveřejníme i s příslušným kontaktem.
Malé upozornění na závěr: pokud budete chtít vkládat do diskuze pod tímto článkem odkazy URL, upozorňuji, že systém tyto příspěvky vyhodnocuje jako spam a proto je třeba počkat na schválení. To jen aby jste se nedivili, že se neobjeví hned. Lepší je napsat jen název, URL si každý snadno dohledá sám.