Na internetu se objevily zatím oficiálně nepotvrzené spekulace, že edice DiViDi seriál by měla snad skončit. Měly by být vydány jen tituly které jsou rozjednány a DiViDi by se mělo vrátit k modelu jednoho časopisu s DVD příbalem měsíčně. Jedním z důvodů jsou údajně malé zisky z prodeje starších seriálů. Na stránkách společnosti DiViDi však zatím nic takovým plánům nenasvědčuje – zatím zde visí anketa, kde čtenáři mohou hlasovat jaký seriál by si přáli do budoucna vydat.
Ale jak se říká, na každém šprochu … Hospodářské noviny nedávno zveřejnily informaci, že Česká televize prověřuje prodej seriálů na DVD. ČT totiž si není jistá, zda za prodej svých slavných seriálů na DVD dostává správné množství peněz. Podle informací HN se podnětem k auditu stala prodejní čísla DVD seriálu Sanitka.
Její nejslavnější série jako Arabela, Taková normální rodinka, Chalupáři nebo Návštěvníci vycházejí v rámci spolupráce se společností DiViDi, která tyto tituly přibaluje ke stejnojmennému časopisu. A právě DiViDi by nyní měla doložit, že prodejní čísla, podle kterých se pravděpodobně počítá příjem televize, sedí.
Připomeňme, že společnost DiViDi byla průkopníkem vydávání levných příbalových DVD. Začala vydávat české filmy na DVD jako přílohu časopisu za cenu pod 300,– Kč v době, kdy většina titulů stála (nebo spíše ležela) v obchodech okolo 800,– až 1000,– Kč. Teprve později se začaly přidávat další vydavatelé časopisů, např. Stereo & Video se svou edicí, a pak další. Myslím si, že tato společnost má zásluhy na rozšíření média DVD za přijatelné ceny.
Další odvážný a jistě riskantní projekt bylo vydávání seriálů na DVD. Je zřejmé, že prodejnost některých starších seriálů se vzhledem k nepříliš velkému českému trhu dala očekávat poměrně nízká. Navíc většina těchto seriálů je notoricky známá z obrazovek a byla již nesčetněkrát vysílána. O to víc jsem vždy oceňovala snahu lidí z DiViDi jít cimrmanovskou cestou slepých uliček.
Podle informací HN se podnětem k auditu stala prodejní čísla DVD seriálu Sanitka. Ten vyšel ve čtyřdiskové edici, první z disků se v prodeji objevil na konci letošního května. Časopis Strategie z minulého týdne cituje Jarmilu Pokornou z Telexportu, který má na starost prodej licencí k pořadům vyrobených veřejnoprávní televizí, podle které měla ČT za prodej Sanitky obdržet přes 60 tisíc korun.
„To číslo je velmi zavádějící a bylo vytržené z kontextu. Uvedený výnos byl vygenerován již v průběhu prvního měsíce v rámci prodeje prvního disku celé série,“ brání se Krumpár s Pokornou. „Jsou to nesmyslné údaje, televizi jsme odvedli řádově vyšší cifru,“ přidává se Sobotka.
Vysoké prodeje u populárních socialistických seriálů s oblíbenými herci nejsou neobvyklé. Podle ČT se například Takové normální rodinky (třídisková edice) nebo Arabely (rovněž třídisková edice) prodalo „několik desítek tisíc nosičů“. Jak uvedl Sobotka na počátku dubna, DVD Taková normální rodinka se prodalo okolo jedenácti tisíců nosičů, Arabely skoro deset tisíc nosičů. Od té doby čísla bezpochyby ještě narostla.
Obchod s kultovními seriálovými tituly je tedy lukrativní byznys, který si chce televize pohlídat. „Počet prodaných DVD s televizními seriály si ověřujeme požadavkem na doložení účetními doklady a auditem,“ dodává Krumpár.
Oslovení odborníci se neshodují na tom, zda ČT při vydávání seriálů náhodou neutíkají peníze. „Těch 60 tisíc korun mi přijde velmi málo. Běžná cena za DVD práva na český titul se pohybuje kolem 250 tisíc korun, áčkový zahraniční titul přijde na 300 tisíc, béčkový asi na 100 tisíc korun,“ řekl Pavel Borowiec ze zájmové organizace DVD Group.cz. Naopak podle Vlastimila Krále ze společnosti Země pohádek (na DVD vydává české večerníčky) by číslo za určitých podmínek mohlo odpovídat. „Pokud se titul příliš neprodává, tak 60 tisíc korun není zase málo. Samotný vydavatel DVD pak může být ve velkém minusu,“ uvedl Král.
A co z toho vyplývá pro nás, milovníky starších českých seriálů? Že možná krátká éra jejich vydávání na DVD bude ukončena a dosud vydané tituly se stanou cennými sběratelskými relikviemi. A že se již možná nedočkáme dosud nevydaných seriálů jako například Pan Tau nebo Hříšní lidé města pražského. Je to jistě velká škoda. A já si nutně musím klást otázku, zda by Česká televize, bohatě dotovaná z peněz nás, koncesionářů, a nakonec i z reklam, kterých je v ČT stále dost, neměla spíše podporovat vydávání českých seriálů a místo počítání grošíků by spíše neměla sama sponzorovat jejich vydávání, aby se dočkaly důstojného vydání na digitálním nosiči, hodného 21. století.
V článku byly použity informace z Hospodářských novin – Autor Aleš Borovan