FILM X – π [pi]

Po minule vydaném možná nejslavnějším filmu režiséra Fontány – Requiem za sen, pokračuje FilmX debutem Darrena Aranofského „PÍ" (vyslovuj 3,14). Chvalozpěvy opředeným, matematickým psychotrillerem připomínajícím díla dalšího oblíbence „filmiksáků" Davida Lynche. Vychází 23. října 2009, cena a dokonce tentokrát i designové provedení zůstává stejné – 99,- Kč.

 

Film zobrazuje životní příběh matematika Maxe Cohena a podsouvá otázku kolik je nám toho dovoleno poznat a chápat, či jestli není lepší nechat některé věci nepochopené. Introvertní Cohen se pokouší pomocí svého geniálního mozku a nejnovější techniky zjistit, jestli se nějakým způsobem nedá předpovědět hodnota akcií, s kterými se pracuje na burze. Vychází přitom z velmi jednoduché teorie, že pokud se všechny jevy na světě dají popsat číslicemi, tak potom tu je jistá možnost, že se tu i v navenek chaoticky vypadajících procesech dá najít nějaká perioda či zákonitost. O něco podobného se pokoušel i jeho profesor, který je víceméně jediným člověkem, se kterým Cohen komunikuje, když se snažil najít periodu v tzv. Ludolfově čísle (Pí), ale po psychickém zhroucení toho nechal. I naproti velkým zdravotním problémům (silné migrénové záchvaty, které jsou důsledkem toho, že jako malý se podíval přímo do slunce) se pomalu k výsledku dostává. O poznání budoucnosti (ekonomická moc) či pochopení zatím nepochopeného (moc skrz náboženství) má zájem víc lidí a tak chtějí získat to, co má Cohen v hlavě. Po dobrém nebo po zlém.

 

Film je točený vysokokontrastní černobílou kamerou, která spolu s jinými prvky (opakující se fráze, periodičnost práce hlavní postavy, elektronická hudba se zvýrazněnou rytmickou složkou bicích), evokuje na matematickou přesnost až chladnost. Určitě však není určený jen lidem, pro které je matematika hobby. Snové a halucinogenní pasáže filmu, které jsou důsledkem Cohenových záchvatů, a také samotný závěr filmu dávají dostatek místa pro vlastní interpretaci každému divákovi, který se rozhodne podívat se na tento ne nenáročný film.


 
je osobní a vizionářský umělecký film par excellence. Snímek, oceněný Cenou za nejlepší režii na festivalu v Sundance 1998, natočený v New Yorku na černobílý materiál, stál pouze 60 000 US$.  Kafkovská polosci-fi připomíná propojením různých bizarních předmětů, např. počítačových součástek a mravenců, rané práce Davida Lynche. Vliv Stanleyho Kubricka je patrný ve výrazném precizním zpracování a technické virtuozitě.

 

 

ÚDAJE O DVD:

Zvuk: český, anglický (2.0)

Titulky: české

Obraz: 1,85:1 (16:9) – ČB

Bonusy: žádné

Délka: 84 minut