Rok 2007 byl tím rokem, kdy do trafik vtrhla levná DVD společně s celostátními deníky jako Blesk, Aha!, Šíp, občas i MF Dnes, Lidové noviny a další. V plné míře nastal fenomén "levných DVD". Současně však ještě přežívaly časopisy, které vycházely s DVD přílohami v o něco vyšších cenových relacích. Rok 2008 však byl ve znamení jejich pomalého, ale nezvratného zániku. Postupně přílohy přestaly vydávat anebo úplně zanikly časopisy jako SvětDVD, DVD-MAG, DVDMOVIE, Video Domácí Kino, TV-DUEL a další. Je zřejmé, že důvodem jejich konce byl právě příliv levných DVD příloh v podstatně nižších cenách.
Rok 2008 se nesl ve znamení několika trendů. Prvním z těch, které bych rád zmínil, bylo opět mírné zdražování. Po té, co si novinové příbaly zlikvidovaly časopisovou konkurenci nízkými cenami, samy začaly mírně zdražovat. Zatímco v roce 2007 stála většina "novinových" příloh 38,- Kč, již v polovině roku 2007 Blesk zdražil z 38,- na 42,- Kč. Koncem dubna 2008 pak došlo k dalšímu zdražení na 44,- Kč, a od srpna na 49,- Kč. Tento scénář převzaly i další deníky, Aha! a Šíp. Také válečné a hororové filmy z Řitky/Filmagu zdražily z 39,- na 45,- Kč. Detektivní tituly z Amercomu o celých 20,- Kč. Většina titulů se nyní ustálila na psychologické hranici pod 50,- Kč, (jen hudební DVD stojí 52,- Kč). Uvidíme, co s cenami příbalů udělá rok 2009.
Druhým trendem, který bych rád uvedl, je již zmiňovaný nárůst množství vydávaných titulů. Jak jsem již psal výše, počet DVD příloh, který v roce 2005 prošel trafikami za měsíc, se dnes běžně objevuje v jediném dni. Není to tak dávno, kdy se v jeden čtvrtek sešlo v trafice různých 24 titulů! Zdálo by se, že srdce filmového fanouška musí plesat – výběr je opravdu široký. Má to ale i své negativní dopady. Peněženky nás zákazníků nejsou bezedné, a tak nastupuje selekce. Také v remitendách se toho vrací čím dál tím víc.
Třetím jevem, který můžeme pozorovat vývoje na trhu levných DVD, který bych rád zmínil, je mnohem vyšší počet reedic, než dřív. Interně to na těchto stránkách označujeme termínem "recyklace", neboli znovuuvádění do oběhu. Například Aha! vydává již dříve vydané tituly vždy v neděli, Blesk nahodile, a oba tyto deníky za ceny zhruba o 10,- Kč vyšší než před rokem, kdy vyšly v premiéře. Filmag, kdysi propagátor ekologických disků "Ekodisc" se snaží své neprodané tituly nacpat ke svým časopisům v dost neekologické formě. Lze si snadno domyslet, že když dostanete opakovaně pár dílů vytržených z nějakého seriálu (Tankisti, Kloss), kdy dokoupení zbývajících dílů by vás s poštovným vyšlo dráž než pořízení celého seriálu, nejspíš si s takovými DVD nejvíc užije váš odpadkový koš. A pak jsou vydavatelé, keří své tituly do trafik posílají pořád dokola, a aby to nebyla taková nuda, občas jim nazaně změní název (Atypfilm).
Tak bych mohl pokračovat dál a psát třeba o velkém počtu vadných DVD – vzpomeňme na nepovedený výlisek s Majorem Zemanem, chybnou sérii Přejezd Kassandra od Filmhouse, špatný dabing u Apokalypsy nebo zkaženou Pruhovanou plavbu od Filmagu a mnohé další. Pak bych se také mohl rozepisovat o nedotažených projektech – viz nedovydávaný sitcom Haló, Haló. Ale to by tento článek vyzněl možná až příliš pesimisticky. Proto bych na závěr rád zmínil i něco pozitivního.
Věřím tomu, že v bohaté nabídce vydavatelů si každý v minulém roce našel něco, co ho obvzláště potěšilo. Pro mě osobně jsou to například pamětnické záležitosti jako Tajuplný ostrov, Dva roky prázdnin či Randall a Hopkirk. Docela zajímavým počinem je i vydávání starších českých filmů v Blesku (Spalovač mrtvol, Všichni dobří rodáci, Utrpení mladého Boháčka, Ucho, atd.). A tak nezbývá, než se těšit na to, co nám přinese nadcházející rok a doufat, že navzdory ekonomické krizi nám ještě něco zbyde i na ty stříbrné placičky.