Režisérka Věra Chytilová přichází na trh s kůží, která je tentokrát úplně holá. Pod lechtivý kabátek "story z nudistické pláže" skryla filozofickou úvahu o morálce, svobodě a hledání smyslu existence. Její tragikomedie opravdu není o nahotě, i když voyeury potěší.
Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.
Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii Pasti, pasti, pastičky vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu – morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká: "Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film – to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."
Tolik oficiality. Věra Chytilová bez diskuze patří do kategorie těch, které nám právě představuje cyklus České televize Zlatá šedesátá. Ovšem stejně jako u některých jiných představitelů této zlaté doby to vypadá, že současná doba se s nimi trochu míjí. Tak, jak byly dřívější filmy vřele vítány, jsou ty současné, mírně řečeno, „nepochopeny". Opravdu se mi nepodařilo najít jediný kladný ohlas:
Polívka stále jen na hromadu naháčů řve ať jdou tam, nebo támhle (hraje režiséra, tak občas musí někam ty naháče přemístit) a naháči se s reptáním přemísťují. To je tak vše. Já jsem si z kina odnesla jenom špatný pocit z vyhozených peněz a růžovo před očima (z těch naháčů).
Vidíme film o ničem, navíc špatně natočený a často šíleně zahraný.
Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy…
Žánr: Komedie / Drama
Země původu: Česká republika
Rok vzniku: 2000
Délka: 120 minut
Premiéra v kinech ČR: 19. dubna 2001
Režie: Věra Chytilová
Námět: Desmond Morris (Nahá opice)
Scénář: Bolek Polívka, Věra Chytilová
Produkce: Viktor Schwarcz, Zuzana Haroková, Vít Vejtasa, Olga Raitoralová
Hudba: Gustav Mahler (Symfonie 1 D dur; Symfonie 2 C mol; Symfonie 4 G dur), Antonín Dvořák (Requiem op. 89)
Kamera: Klaus Fuxjäger
Společnost: Cineart TV Prague / House Postproduction / Chytilová a spol. / Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie
Hrají: Bolek Polívka (režisér Rosťa / doktor), Antonín Pitínský (scénárista Petr), Milan Šteindler (producent Igor), Chantal Poullain (hvězda Valerie), Věra Havelková (Lenka), Petr Vacek (asistent Matěj), Jaroslav – Barin Tichý (nudista), Veronika Bellová (Andrea), Otakáro Schmidt (kameraman), Tomáš Matonoha (Pavel), Pavel Liška (Franta), Marek Daniel (Pepa), Arnošt Goldflam (Kabrhel), Pavel Zatloukal (rebel Krejza), Josef Polášek (Láďa Dadák), Eva Hodinová (Marcela), Judita Nová (Jaruna), Claudio Monello (Ital), Jiří Pecha (filozof), Regina Lopourová (Jana), Zita Morávková, Květoslava Vonešová, M. Hadincová, J. Hník, A. Chaloupka, A. Hanáková, Jiří Kohout, E. Kučerová, S. Lakicevič, Renata Lopourová ml., Renata Lopourová st., Pavel Lorenc, J. Moltáš, Z. Pechová, J. Severa, J. Schwarcz, I. Smetanová, M. Smutný, Tomáš Staněk, B. Staňková, A. Šlossárová, Eva Šlossárová, a další
Údaje o DVD neznámé:
Zvuk:
Titulky:
Obraz:
Bonus: