I vy se budete znovu bát při sledování remaku nejslavnějšího psychothrilleru od mistra hrůzy Alfreda Hitchcocka! Unavená zlodějka na útěku, Marion Craneová, se uchýlí do motelu Normana Batese, podivínského mladého muže, jehož osud třímá v ruku jeho matka. Dívka si tu chce odpočinout a rozhodnout se co dál, přes noc je však brutálně zavražděna. Po Marioniných stopách se vydává její sestra spolu se soukromým detektivem. Dvojice postupně odhaluje Normanův morbidní vztah k matce a k ženám vůbec i hrůznou skutečnost, jež se ukrývá v tajemném domě nad motelem…
Příběh začíná v pátek 11. prosince ve tři čtvrtě na tři v městě Phoenix. Sekretářka Marion Craneová se loučí se svým milencem Samem Loomisem. Aby mu pomohla a vyřešila finanční tíseň, která jí brání provdat se za něj, rozhodne se Marion zpronevěřit čtyři sta tisíc dolarů, které měla odnést z kanceláře do banky. Odjede z města a chce jet celou noc. Přemůže ji však spánek, a tak se rozhodne přespat ve voze na opuštěném místě. Svým podezřelým chováním však vzbudí pozornost policisty, který jí pak sleduje až do blízkého městečka. Zatímco Marionin nadřízený v pondělí najímá soukromého detektiva, aby dívku, ale hlavně ztracené peníze vypátral, Marion sjede ze silnice a ubytuje se v malém motelu, kde ji přivítá sympatický mladík Norman Bates.
Za motelem stojí dům, kde Bates bydlí. Marion odsud zaslechne rozzlobený ženský hlas, který mladíkovi zakazuje zvát si domů cizí děvčata. Z mladíkova vyprávění dívka usoudí, že paní Batesová je nejspíše duševně chorá a zeptá se, zda by jí nebylo lépe v nějakém ústavu. Když se pak koupe, vplíží se do pokoje ženská postava a brutálně Marion ubodá. Když Norman objeví tělo, pokusí se vše zamaskovat a mrtvolu i s jejími věcmi a vozem utopí v blízké bažině.
Detektiv Arbogas se při svém pátrání dostane až do Batesova hotelu, kde probudí jeho podezření Normanovo podivné chování. Když se však pokusí proniknout k jeho matce, objeví se záhadná žena a zabije ho. I jeho tělo Norman pohřbí v bažině.
Znepokojený Marionin přítel Sam ohlásí její zmizení zástupci šerifa Chambersovi a dozví se od něj, že Normanova matka před deseti lety otrávila svého druha a sama spáchala sebevraždu. Sam s Marioninou sestrou Lilou se rozhodnou přijít záhadě na kloub a ubytují se v Batesově motelu jako manželská dvojice. Zatímco Sam odláká Normanovu pozornost, Lila pronikne do domu, kde objeví mumifikovanou mrtvolu Batesovy matky. Vzápětí se tu objeví Norman v ženských šatech a velkým nožem na ni zaútočí.
V roce 100. výročí narození „mistra hrůzy“ Alfreda Hitchcocka vznikl remake snad nejslavnějšího filmového thrilleru všech dob Psycho. Je to film svým způsobem výjimečný, protože režisér Gus Van Sant se rozhodl převyprávět příběh schizofrenického mladíka ze zapadlého motelu co nejvěrněji, v podstatě záběr po záběru, s využitím původního scénáře i původní, pouze nově nahrané hudby Bernarda Herrmanna. Je to postup rozhodně neobvyklý, ale pro generaci, která neměla možnost Hitchcockův film s Anthonym Perkinsem v hlavní roli vidět, nabízí možnost se s ním seznámit alespoň tímto způsobem – kupříkladu slavná scéna vraždy ve sprše je téměř doslovnou replikou originálu.
Ovšem diváctvo nadšení zdaleka nesdílí:
Nechvalně proslulý, záběr od záběru okopírovaný remake Guse Van Santa z roku 1998, jeho výplod choré mysli v podobě kolorovaného experimentu, jen bledne závistí ve srovnání s Hitchockocým černobílým originálem. Je jasné, že se nemůže líbit kopie, která nenabízí naprosto nic převratného nebo inovativního. Tohle není remake, tohle je kopie…
Barva filmu ublížila a ztratil hodně ze své působivosti. I přes přesné kopírování děje nešlo zabránit novátorskému pojetí některých momentů a to co by v 60tých letech už bylo moc, to už dnes nikoho nešokuje. Anne Heche prostě není Janet Leigh a i když je bezesporu velmi půvabná, na svou předchůdkyni prostě nemá. Scéna scén, ta, při níž omdlévali diváci v kinech hrůzou, ta, jež se na vždycky zapsala do dějin filmové kultury, se pod taktovkou nového stylu změnila jen v podívanou na krev bez špetky vizuálního, kamerového a střihového umění. Normanova tvář už nevypadá démonicky, znepokojivě, ale spíše jako by hledala sama sebe a smysl postavy. A poetičnost, se kterou si původní Psycho pohrávalo jako kočka s myší, se tady mění pouze ve strohé vyprávění. To už není Psycho, tohle už není ta modla, tohle je jen řadový horor bez duše, s pohledem kamsi do tmy, kde těžko hledá svého předchůdce.
Žánr: Horor / Thriller / Mysteriozní
Země původu: USA
Rok vzniku: 1998
Délka: 100 minut
Původní název: Psycho
Světová premiéra: 4. prosince 1998
Premiéra v kinech ČR: 28. ledna 1999
Režie: Gus Van Sant
Námět: Robert Bloch (román)
Scénář: Joseph Stefano
Produkce: Brian Grazer, Gus Van Sant, James Whitaker, Dany Wolf
Hudba: Bernard Herrmann
Kamera: Christopher Doyle
Společnost: Universal Pictures / Imagine Entertainment
Natáčeno: Gorman, Kalifornie, USA / Los Angeles, Kalifornie, USA / Phoenix, Arizona, USA / Universal Studios – 100 Universal City Plaza, Universal City, Kalifornie, USA
Hrají: Vince Vaughn (Norman Bates), Anne Heche (Marion Craneová), Julianne Moore (Lila Craneová), Viggo Mortensen (Sam Loomis), William H. Macy (Milton Arbogast), Robert Forster (dr. Fred Simon), Philip Baker Hall (šerif Al Chambers), Anne Haney (paní Eliza Chambersová), Chad Everett (Tom Cassidy), Rance Howard (pan Lowery), Rita Wilson (Caroline), James Remar (policista), James LeGros (prodavač aut Charlie), a další
Údaje o DVD:
Zvuk: Dolby Digital 5.1 anglicky, 2.0 česky
Titulky: české vypínatelné u českého zvuku, české napevno s anglickým zvukem
Obraz: barevný PAL DVD9 16:9 (1,85:1 anamorf)
Bonus: žádný, původně – Jak se dělal film, Komentář režiséra Guse Van Santa, Anne Heghe, Vince Vaughna, Poznámky produkce, Trailer, Šetřič obrazovky