V současnosti jsme svědky, jak politické strany "profesionalizují" svoje předvolební kampaně v "americkém" stylu. Dalo se to očekávat, vždyť v těchto kampaních jde v podstatě o peníze, a právě peníze často rozhodují o konečném vítězi politického klání. Tedy jednak množství peněz investovaných do těchto kampaní a samozřejmě i způsoby jakými jsou investovány, vždyť cílem je oslovit co nejvíce lidí – potencionálních voličů.
Ponechme stranou, zda americký model má či nemá šanci uspět v našem jistě specifickém prostředí a pomiňme rovněž způsoby, jakými jsou tyto mediální akce vedeny; i fakt, že leccos vypovají o místní politické kultuře (či spíše nekultuře).
Každopádně se ukazuje, že kromě tradičních forem, jak oslovit voliče – jako jsou placené celostránkové inzeráty v denících, televizní spoty a debaty, velkoplošné billboardy podél silnic či tiskové materiály distribuované do schránek či rozdávané na mítincích – se začínají prosazovat i další mediální prostředky a platformy jako jsou třeba webové stránky nebo sociální sítě na internetu. A jedním z moderních nosičů je právě i DVD. Vždyť DVD přehrávač je dnes snad skoro v každé rodině.
Možná si někdo položí otázku, proč píšu právě o oranžovém DVD? Důvod, je prostý a nehledejte za tím žádné sympatie autora k určité straně nebo naopak antipatie k jiné – zkrátka jsem kráčel vyzvednout boty z opravy byl tak nucen projít přes náměstí, na kterém právě probíhala jakási masová akce – jedna z četných, které se zde konají. Hudba hrála, lidi se rojili u stánků – myslel jsem zprvu, že asi jde o nějaký podzimní jarmark. Teprve až DVD, které mi vrazila do ruky sympatická mladá dívka v přiléhavém sexy oblečku oranžové barvy se symbolem růže a nápisem ČSSD mě uvedlo do obrazu, že jde o předvolební mítink jedné z politických stran. Čili tím chci říct, že pokud by se mi případně dostalo do rukou DVD jiné strany, třeba modré, zelené či jiné, třeba i červené, klidně bych o něm napsal rovněž. Jde mi o to popsat nový žánr objevivší se na DVD a tohle to bylo první svého druhu, které se mi , víceméně náhodou, dostalo do rukou. A pokud by mi chtěl třeba někdo podsouvat, že mě zaujala spíš ta mladá sociální demokratka, ano – musím bohužel přiznat, že zbraně, které nyní strany nasazují do předvolebního boje jsou velice rafinované :-)
A musím také konstatovat, že nápad rozdávat DVD s předvolební agitací je celkem zajímavý. Jak jsem sledoval, byl o něj celkem zájem. Asi proto, že bylo zadarmo, to funguje vždy.
Pojďme se ale blížeji zaměřit na inkriminované DVD. Obal, tedy pošetka je také vyrobena z kvalitního lesklého a tužšího papíru, žádný aušus. Byl jsem svědkem, jak někteří účasníci mítinku ho využívali i jako jakousi improvizovanou podložku, na které se dá pohodlně konzumovat předvolební párek. Na přední straně obalu je vyobrazena spokojená rodina a je zde také vypsán obsah DVD. Pod heslem Zábava pro celou rodinu je zde sekce pro rodiče (Zdraví – Vaření – Cestopisy) i pro děti (Animované pohádky – Karaoke). Možná si teď říkáte, že to je vlastně jakýsi milý dáreček který se využije v každé rodině. A možná si také říkáte, kde je kýžená propagandistická část, čili body volebního programu – kampak se nám ti čerchmanti asi chovali? Hledat musíme pod položkou BONUS. Zde je podstatná část toho, s čím vyráží letos ČSSD do voleb.
Je možné, že s podobnými DVDčky se budeme v budoucnu setkávat častěji. DVD je ideální způsob jak šířit nejen propagandu, ale i reklamu, zvlášť obsahuje-li nějakou přidanou hodnotu v podobě filmu či pořadů. Reklama se dá vložit nejen do bonusů či menu, ale třeba i na obal či potisk nosiče. Myslím, že potenciál této reklamy je do značné míry dosud nevyužit.
Krom toho si myslím, že právě takové příležitostné a účelově vydávané tituly mají šanci se za pár desítek let stát vyhledávanými sběratelskými raritami, podobně jako jsou třeba dnes předvolební letáky z doby první republiky nebo například výtisky Rudého práva s deseticentimetrovými titulky informujícími o úmrtí soudruha Visarionoviče.