Tato pasáž Bible pojednává konkrétně o příchodu Antikrista, který na svém těle nese numerickou sekvenci 666: znamení Bestie. Svou sílu bude čerpat přímo od Satana, který mu tak pomůže vytvořit falešné království, což bude signál počátku armagedonu.
Robert Thorn o podobných temných proroctvích nic neví – jako zkušený americký diplomat má jiné starosti. Jeho žena Kathryn právě prodělala komplikovaný porod a zatím ještě neví, že během něj dítě zemřelo. Thorn, který je nenadálou ztrátou zdrcen, o ni má velké obavy – v minulosti potratila již dvakrát a tato zpráva jí jistě vezme poslední zbytky naděje.
Nemocniční kněz, otec Spiletto, Thornovi ukáže jiné dítě, které se narodilo té noci a jehož matka zemřela při porodu. Přemluví jej, aby si nemluvně vzal – Kathryn se nikdy nedozví pravdu a syn, kterému dali jméno Damien, bude vyrůstat jako jejich vlastní. Kathryn přijme dítě za své a v roli matky rozkvétá. Zdá se, že se Thorn rozhodl správně. Thornova kariéra je na vzestupu – stává se americkým velvyslancem ve Velké Británii a rodina se stěhuje do jedné usedlosti poblíž Londýna. Po přestěhování celé rodiny do Velké Británii, se začínají okolo nyní již pětiletého Damiena objevovat silně znepokojivé věci: na oslavě jeho narozenin se oběsí chůva, Thorn je důrazně varován záhadným knězem, výlet dětí do zoo vyvrcholí šíleným chaosem, Damien během návštěvy kostela propadá hysterii a rozmazané pohyby na sérii fotografií jsou předzvěstí šokujících úmrtí.
Nepříjemné nehody jsou však stále častější a ukazují na to, že s Damienem není něco v pořádku. Do domácnosti přichází paní Baylocková, která se zdá být malému chlapci už od začátku zcela oddaná. Pak ale tragédie udeří ještě blíže a Thorna čeká odhalení děsivé pravdy: Damien není obyčejné dítě, ale ztělesněný Antikrist, jehož příchod byl již dlouho očekáván. Aby dokázal zabránit nevýslovnému teroru, který svět v případě dokonání Satanova díla čeká, musí Thorn učinit hrůznou oběť.
SATAN PŘICHÁZÍ je thriller odehrávající se v současnosti, který je založený na klasickém filmu Richarda Donnera Přichází Satan! s Gregorym Peckem a Lee Remick. Stejně jako dříve filmy Vymítač ďábla a Rosemary má děťátko paralyzoval tento klasický snímek publikum nejen pomocí šoků a napětí, ale také vypravěčského umění jeho autorů a skvělého obsazení. Přichází Satan! se stal jedním z největších filmových hitů roku.
Mezi velké obdivovatele filmu se počítá i John Moore, který si uvědomil, že filmový průzkum fenoménu absolutního zla je nyní mnohem aktuálnější než kdy předtím a byl připraven zhostit se u nové verze tohoto příběhu role režiséra.
„Nikdy nebyla vhodnější chvíle lidem připomenout, že zlo není jen koncept nebo teorie,“ říká Moore. „Má lidskou tvář a průchod mu dávají teprve lidské činy. Opravdová podstata zla nebyla nikdy dříve tak zjevná. Jen v posledních čtyřech letech svět postihla spousta devastujících událostí – politických, přírodních i těch, které mají na svědomí lidé.“
Film se z velké části drží struktury a dějové linie původního scénáře Davida Seltzera z roku 1976, avšak bylo v něm provedeno několik důležitých změn, díky nimž získal současný ráz. Původně byli Robert a Kathryn Thornovi spokojeným párem středního věku, přičemž Robert měl za sebou už na začátku příběhu dlouhou a úspěšnou kariéru ve vládních složkách. V nové adaptaci jsou však o poznání mladší. „Cítili jsme, že pokud budou Robert a Kathryn mladší, budou působit jako pár, který je na vzestupu, a to jak v soukromém, tak i v profesionálním životě,“ říká producent Glenn Williamson. „Jsou vzdělaní a úspěšní, ale také mladí, a proto tvrdě pracují na tom, aby jejich kariéra i manželství fungovalo. Díky tom je zmatení a šok z prvotního podezření a později i odhalení pravdy o Damienovi o to větší.“
Na začátku příběhu učiní Robert z lásky ke své ženě rozhodnutí, které se později ukáže být zničujícím. „Co byste byli schopni udělat pro někoho, koho opravdu milujete? Co všechno byste dokázali udělat, aby byl ten člověk šťastný? Na tyto otázky se film ptá,“ říká Moore. „A to, co udělá Thorn, aby svou ženu ochránil před zdrcujícím zklamáním ze ztráty dítěte, je zdánlivě krásný skutek. Lidé adoptují děti každý den. Ale je to právě tahle nevinná lež, která otevře zlu vstupní bránu do jeho života i celého světa.“
Satan přichází stavěl Moorea, Williamsona a jejich tým před spoustu náročných kreativních a logistických záležitostí. Obsazení titulních postav k nim však nepatřilo. Při hledání vhodných představitelů do rolí mladých manželů použil Moore až překvapivě jednoduchou taktiku. „Satan přichází“ jsem obsadil stejným způsobem jako všechny ostatní filmy – napsal jsem na velkou tabuli jména všech postav a pak k nim přiřadil fotky herců, které jsem si v těch rolích představoval,“ říká režisér. „Jako první jsem tam přišpendlil fotku Julie Stiles, která tam zůstala po několik týdnů úplně sama. A u jména Kathryn Thorn po celou dobu ani žádná jiná fotka nebyla.“
Stiles, kterou diváci znají z filmů jako Bournův mýtus, Nežádej svůj poslední tanec nebo Deset důvodů, proč tě nenávidím, je v hororovém žánru nováčkem. Nabídka role Kathryn ji překvapila – a nejen to: „Popravdě řečeno mě to docela vyděsilo,“ vzpomíná herečka. „Ale věděla jsem, že v Johnově představě o podobě filmu a ztvárnění této postavy je něco, čeho bych se mohla s chutí zhostit.“
Při srovnání s postavami původního filmu prošla největšími změnami právě Kathryn. „Společenské, osobní i politické vnímání mateřství se během posledních 30 let hodně změnilo,“ říká Moore. „V našem příběhu se Kathryn potýká s tím, že je mladá žena v domácnosti, která žije v cizí zemi, kde nemá mnoho přátel. A její vnitřní neklid se ještě zdůrazní, když zjistí pravdu o Damienovi.“
Kathryn se z mladé a sebevědomé mladé ženy promění v matku, která je plná pochyb, podezření a úzkosti. „Kathryn začíná vůči Damienovi pociťovat určitou odcizenost, což si Robert ani ona sama nedokáží vysvětlit,“ říká Stiles. „Postupem času ale zjistí, že je strach z jejího syna opodstatněný. A k eskalujícím problémům se přidává ještě pocit, že ji nikdo neposlouchá. Snaží se svou úzkost udržet vevnitř. Nechává se jí užírat, dokud se nakonec nezhroutí.“
K Mooreovým vysněným představitelům patřil také Liev Schreiber, který nedávno debutoval jako režisér filmem Naprosto osvětleno. Nabídka zhostit se role Roberta Thorna v nové verzi oblíbeného filmu jej zaujala. „Některé příběhy dokáží obstát i v případě, že je vyprávíte několikrát – a k nim patří i tenhle. Má určitý prvek, který je vlastní Shakespearovým hrám: každých dvacet nebo třicet let získává díky změnám ve společnosti jiné vyznění, protože pojednává o určitém univerzální tématu, které je lidem blízké za všech okolností.“
Role paní Baylockové, Damienovy druhé chůvy, se zhostila Mia Farrow, která se zapsala do paměti fanoušků hororu jako matka ďáblova zplozence ve filmu Rosemary má děťátko. Paní Baylocková si Kathryn a Roberta ihned získá svou laskavostí a jemným hlasem, avšak později se ukáže, že je Damienovým ochráncem – apoštolem z pekla, který by raději zemřel, než dopustil, aby bylo Antikristovi jakkoliv ublíženo.
„Říkala jsem si – proč zrovna já?“ vzpomíná herečka. „V původním filmu byla paní Baylocková už od začátku velmi, velmi strašidelná – ráda jsem se jí nechávala vyděsit. Vrtalo mi však hlavou, jak bych podobně hrozivě mohla už na první pohled působit já. John Moore měl ale v úmyslu přistoupit k této postavě trochu jinak – řekl mi, že chce to tajemství udržet a odhalit její skutečné motivace až později v průběhu děje.“
Uznávaný britský herec Michael Gambon, do jeho obsáhlého hereckého portfolia patří mimo jiné nedávný snímek Harry Potter a vězeň z Azkabanu (ve kterém ztvárnil Brumbála), se zhostil role Bugenhagena. Je to právě tento zdánlivě bláznivý archeolog, kdo potvrdí Damienovu skutečnou totožnost a zapřísahá Thorna, aby spáchal hrůzný čin a zabránil tak armagedonu.
Role Damiena si zahrál Seamus Davey-Fitzpatrick, který na stříbrném plátně debutuje.
John Moore si během své kariéry v reklamě a filmovém průmyslu vybudoval specifický vizuální styl, kterému dává v tomto filmu plný průchod. Spolu se svými spolupracovníky dokáže proměnit i zcela nevinnou věc – jakou je například narozeninová oslava za slunečného dne – v dokonalou noční můru. Aby dokázal děsivou atmosféru navodit, přizval ke spolupráci na filmu kameramana Jonathan Sela. „Z hlediska vizuální atmosféry je Satan přichází založen na hře světla a stínu,“ vysvětluje Moore. „A v každém okénku filmu se odehrává tichý souboj, v němž se snaží světlo nad stínem zvítězit.“
K navození atmosféry a nevšednímu ztvárnění některých sekvencí Moore využil nejnovějších filmových technologií. V klíčové scéně, v níž je Kathryn shozena z balkónu, použili Moore a Sela kameru na speciálním nástavci Libra, s jehož pomocí lze podobné pohyby nasnímat velmi efektním způsobem. To jejímu pádu propůjčilo až nadpozemskou plynulost.
Stejně jako Julia Stiles odehrál spoustu svých kaskadérských kousků také Schreiber, který ve filmu bojuje s rozzuřenými psy, dělá smyky na mokré silnici a bojuje s Miou Farrow s křičícím Damienem v náručí.
Děs ve Schreiberově tváři, který diváci uvidí během scény na hřbitově, kde jsou Thorn s Jenningsem napadeni běsnícími psy, je zcela autentický. Několik měsíců před natáčením této scény byla Schreiberovi představena příjemná psí slečna, o níž se domníval, že bude v inkriminované scéně hrát. K jeho nemalému zděšení však po příjezdu na scénu uviděl úplně jiného, o poznání hrozivějšího rotvajlera: „Nebyla to fena, ale pes, a byl mnohem větší – a bylo znát, že mě nenávidí,“ vzpomíná Schreiber.
„Chtěli jsme natočit záběr, jak se mi zakousne do vycpaného rukávu, abychom viděli, jak to bude před kamerou vypadat,“ pokračuje herec. Pes však za hercovu ruku tahal trochu déle než se předpokládalo – síla, s níž se Schreiberem zapřeným za železný plot cloumal, herce nejen vyčerpala, ale také mu přivodila zlomeninu žebra.
Akci se nevyhnula ani Mia Farrow, která v klíčové scéně ke konci filmu uprostřed noční průtrže mračen divoce praští kriketovou pálkou do předního skla auta, které Schreiber řídí.
Film se natáčel převážně v Praze. „Náš příběh má evropskou atmosféru a Praha našim požadavkům skvěle vyhovovala,“ říká vedoucí výroby Jeffrey Stott.
Děj se začíná odvíjet v jedné z vatikánských budov, kterou ve filmu zastoupil hlavní sál letohrádku v Tróji. Ten filmařům poskytl ideální prostředí pro natáčení scény, v níž je Antikrist zrozen.
Později se děj přesune do soukromých papežských prostor, pro jejichž ztvárnění produkci posloužil Strahovský klášter. Nástropní malba vídeňského malíře Antonína Franze Maulbertscha byla pro scénu a její dějové okolnosti velmi příhodná.
Poté produkce na týden odjela do Lednice, kde vznikly záběry exteriérů a interiérů soukromé rezidence Thornových. Zámek Lednice je se svými novogotickými interiéry jednou s nejzajímavějších ukázek romantismu v České republice. V jeho zahradách se ve filmu odehrává Damienova narozeninová párty a následně i sebevražda jeho chůvy.
Scéna, v níž má Thorn poslední krátké setkání s otcem Brennanem, se natáčela na dvou různých místech: první část vznikla pod Karlovým mostem a druhá – přestože měla být původně natočena v kostele v Kutné Hoře, kde však hlavní výtvarník Patrick Lumb objevil několik dnů před natáčením nově vystavené lešení, které natáčení znemožnilo –v kladrubském benediktinském klášteru.
Jeruzalém, kde se Thorn s Jenningsem setkají ve starodávném podzemním labyrintu s Bugenhagenem a dozvědí se pravdu o Damienovi, pak zastoupil Vyšehrad.
Originální název: The Omen
Žánr: Horror
Scénář: David Seltzer, Dan McDermott
Režie: John Moore
Kamera: Jonathan Sela
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Mia Farrow, Julia Stiles, Liev Schreiber, David Thawlis
Obraz, stopáž: barevný, dabing, 108min
Doporučená přístupnost: 15