Pojal jsem onehdy příšernou myšlenku, že je nejvyšší čas dát si ta všude se povalující DVD do pořádku. Poctivě vzít kus po kuse do ruky, zaevidovat (nebo si snad všechna, co jste koupili, opravdu pamatujete?) a najít pro ně místo v připravených policích…
A jak jsem tak probíral hromadu za hromadou, krabici za krabicí, oslovovala mě nedávná historie a chvílemi jsem byl překvapen. Těžko komentovat přelivy vydavatelů mezi různými deníky (Sony vydávalo u Lidových novin, Universal či EMI v Blesku, BontonFilm či Magic Box u North Videa) či prokřížení firem (společná vydání North Video – Mido Film, North Video – Filmexport Home Video, North Video – KM Records).
Co mě zaujalo daleko víc, byla myšlenka nad kupkou, nesoucí logo deníku Šíp. Pamatujete? Vycházel, a společně s ním řada filmů. Českých filmů… A to je právě ta myšlenka. Kdy naposledy jste na pultech viděli český film? V záplavě známějších i neznámých disků nejrůznějších a nejhrůznějších obsahů a kvalit se domácí produkce stala opravdu bílou vránou.
Nemyslím tím „pamětnickou" produkci, kterou poctivě a pečlivě opečovává FEX, který (mimo aktuálních prázdnin) pátek co pátek posílá na pulty černobílé skvosty poté, co z nich oproti původnímu plnohodnotnému vydání oseká bonusy. Nemyslím tím občasný návrat již vydaných titulů v takzvaných reedicích či znovuvydáních (především Bontoňácký DVDcom). Nemyslím tím občasnou vlaštovku novější produkce (z poslední doby třeba od Eusebiáckého převleku Magic Boxu Všichni moji blízcí nebo od Sony chystaný Nestyda).
Třeba by to mohlo být tím, že se domácí filmy tolik neprodávají. Ovšem ať mi nikdo netvrdí, že se lépe prodává ten US televizní brak, který zaplavuje pulty. Vždyť ať už si kdo chce co chce myslí o v Levných knihách dostupné kontroverzní řadě Filmy patří lidu, zkuste některý z dosud vydaných titulů koupit.
Za náš národní kinematografický fenomén jsou považována léta, obsažená v názvu, který je parafrází v ČT nedávno proběhlého cyklu. Některých perel z té doby jsme se na pultech dočkali, nicméně o peníze jde až v první řadě, a dovolím si tipovat, že mnoho dalších z těchto filmů nikdy pulty trafik nespatří, protože předpokládám, že jejich prodejní úspěšnost dalece zaostala za hodnocením znalců a kritiků.
A chabá aktuální nabídka určitě nebude tím, že by byla ostatní (nešedesátková) domácí produkce kompletně vydaná. Stačí se podívat k Radce na Dámu, kolik návrhů se vyrojilo po nápadu uspořádat anketu o chtěné tituly. A kolik titulů ještě zůstalo nepovšimnuto! Dočkáme se někdy kompletace Věry Chytilové (Panelstory, Hra o jablko, Faunovo velmi pozdní odpoledne)? Dočkáme se někdy dalších (nejen) dětských titulů (Přijela k nám pouť, Brontosaurus, Pohlaď kočce uši, Dívka s mušlí, Poslední propadne peklu, Nekonečná – nevystupovat)? Znáte někdo praštěný muzikál s Jiřím Menzelem Třicet panen a Pythagoras?
Nevím, jestli ještě dnes někdo zná jména Šárka Bartošková a Luboš Bartošek, kteří jsou podepsáni pod mnou pečlivě opatrovanými svazky, vydanými Československým filmovým ústavem. Jde o filmografie Československé filmy (vždy jeden díl věnovaný filmům příslušného období a druhý díl o hercích a tvůrcích). Rok co rok cca 50 titulů! Dneska přišel nový kluk, Opera ve vinici, Signum Laudis, Božská Ema, Džusový román, Koncert na konci léta, Housata, Tisícročná včela, Stíny horkého léta, Akce Bororo, Putování Jana Amose, Příběh lásky a cti, Kukačka v temném lese, Zánik samoty Berhof, Komediant, Oldřich a Božena, V erbu lvice, Lev s bílou hřívou, Romaneto…
A abych přesvědčil případné pochybovače, že není kam sáhnout a co vydávat, vybírám opět po delší době něco z archivu. Kromě jiného jako důkaz, že existuje i spousta filmů zapomenutých a zapomenutelných.
Na ukázku tedy citace z časopisu Kino číslo 10 ročníku XXXIII, které vyšlo 16. května 1978. Na straně 10 je zpráva autora Miroslava Courtona o proběhlé přehlídce s názvem Filmový festival mladých pošestnácté.
Pod heslem Mladou filmovou tvorbou za výchovou socialistického člověka se uskutečnil ve dnech 10. – 15. dubna v Banské Bystrici XVI. Filmový festoval mladých, přehlídka snímků o mladých a pro mladé, při které mají zejména mladí diváci, ale i odborníci možnost zhodnotit míru a úroveň péče, kterou naše kinematografie věnuje mladé generaci, tvorbě filmů o ní a pro ni.
Banská Bystrica hostila tento festival, který se zrodil ve východočeském Trutnově, již podruhé; promítání besedy a seminář se však nesoustředily pouze do tohoto města, ale i do Zvolena, Brezna, Žiaru nad Hronom, Ružomberoku, Banské Štiavnice a Dubnice, kde všude proběhly minifestivaly. Ve všech těchto místech vládla srdečná, vpravdě mladá atmosféra, naplněná kina svědčila o zájmu diváků a tento druh tvorby…
…v soutěži bylo snímků uvedeno deset, z produkce Filmového studia Barrandov, Slovenské filmové tvorby Bratislava a Filmového studia Gottwaldov: Stíny horkého léta, Šestapadesát neomluvených hodin, Zlaté rybky, Hop! … a je tu lidoopí, Zrcadlení, Ve znamení Tyrkysové hory, Stopař, Dvere dokorán, Biela stužka v tvojich vlasoch, Krutá ľúbosť.
…na letošním festivalu chybělo dílo, které by svým obsahem i formou, ideou stejně jako uměleckým zpracováním promluvilo mladému člověku opravdu z duše, s nímž by se mohl identifikovat…
Ceny XVI. FFM:
Velké zlaté slunce: film režiséra Františka Vláčila Stíny horkého léta
Malé zlaté slunce za mužský herecký výkon: Juraj Kukura za vytvoření postavy Ondřeje Barana ve filmu Stíny horkého léta
Cenu oddělení kultury ÚV SSM: posluchač FAMU Zdeněk Troška za autorský snímek Odejít před svítáním
A to jsem neměl nejmenší tušení, že se objeví kauza, popisovaná zde. Máme u nás v rodině takové oblíbené rčení – "já bych všechny ty internety zakázal!"