Další filmový počin, který má tu čest zařadit se mezi filmové lahůdky edice Film X, je překvapivě český film Anděl Exit, k dostání bude od 24. dubna 2008 za cenu 99,- Kč.
Anděl Exit
Žánr: drama
Země původu: Česká republika
Rok vzniku: 2000
Délka: 100 min.
Scénář: Jáchym Topol, Vladimír Michálek
Hudba: Jan Čechtický, Yarda Helešic
Kamera: Martin Štrba
Střih: Jiří Brožek
Režie: Vladimír Michálek
Hrají: Jan Čechtický, Klára Issová, Zuzana Stivínová, Vojtěch Pavlíček, Pavel Landovský, Eva Holubová, Věra Galatíková, Martin Sitta, Jan Kehár, Lucie Váchová, Markéta Tanner, Žofie Hradílková, Pavel Zajíček, Martin Telvák, Curtis Jones
Další z českých filmů o mladých lidech „na okraji" natočil pod názvem Anděl Exit Vladimír Michálek podle zdánlivě nezfilmovatelné novely Jáchyma Topola Anděl. Autor knihy se s režisérem podílel i na scénáři. V hektickém a divokém příběhu, který má charakter noční můry, se ocitáme v okolí přestavované křižovatky Anděl. Tady žije feťák a zloděj Mikeš, který je odhodlán skoncovat s drogou, zvláště poté, co se zamiluje do nové sousedky Jany. Jenže nedokáže uniknout ze spárů kamaráda Lukáše a jeho dívky Káji. Později se s Kájou ocitá v Jižní Africe, kde se mu podaří „uvařit" mimořádně kvalitní drogu. Zaplete se kvůli tomu s místními gangstery a vrací se zpět na Smíchov. Znovu však nemá klid. Zatímco je Jana v nemocnici kvůli samovolnému potratu, Mikeš je donucen zase „uvařit" várku zázračné drogy. Lidé z jeho okolí končí tragicky, avšak on dostává ještě jednu šanci… –
Dílo těží především z génia loci části Smíchova, jež se brzy stane minulostí. Zároveň vypovídá o drastickém životním stylu mnoha „loserů" z různých generací. Ve vybydlených pavlačových činžácích s převážnou většinou romských obyvatel, v nonstop otevřených hernách a nočních barech platí zcela jiná morálka, než jakou preferuje „slušná společnost ". – Nízkorozpočtový film byl natáčen digitální kamerou a obraz byl později překopírován na 35mm. Výhody práce s malým aparátem přesně odpovídají zvolenému stylu, v němž se mísí výtvarně koncipované záběry (včetně několika drogových vizí) se syrovým reportážním, dokumentaristicky věcným záznamem. Snímek se točil postupně po jednotlivých obrazech, přičemž čas ve filmu vlastně odpovídá času natáčení (zhruba půl roku, od zimy na počátek léta). S malým štábem se pracovalo nejen v Jižní Africe, ale i u nás. – Vladimír Michálek, který si získal pověst uměřenými klasicky stavěnými filmy, tady předvádí zcela jinou poetiku, jež však koresponduje s předlohou. Značnou zásluhu na vyznění díla mají výborní herci a také bohatý soundtrack.