Mathilde (NASTASSJA KINSKI) a Thomas (CHRISTOPHER LAMBERT). Dva lidé toužící po společném životě, dítěti, rodině. Mathilde však dítě mít nemůže. Thomas ví, že na klinice, kde pracuje jako porodník, působí profesor Cardoze, který by jejich problém mohl vyřešit. Když se narodí Manon, zdá se, že štěstí nemůže být větší. Osobnost jejich dcery začne však záhy nabývat zvláštních rysů. Podobá se matce jako vejce vejci, je neobyčejně vyspělá a svým podivínstvím vzbuzuje čím dál větší obavy.
Je konec harmonie. Rodina se ocitla v pekelné spirále. A nikdo netuší, jak vše skončí.
I když námět filmu zní tak trochu vědeckofantasticky, je to čistě psychologický thriller. Vlastní princip klonování není nějak detailně rozebírán, podstatný pro diváka je fakt, že se jedná o ne zcela prozkoumaný experiment, který je navíc přísně tajný. A jde taky o to, že případné důsledky tohoto experimentu jdou stranou – důležitější je vědecká kariéra profesora Cardozeho, který za tím vším stojí. Bohužel se nakonec skutečně ukáže, že důsledky jsou hrozivé – to už je ale příliš pozdě. Rodiče malé Manon se stali dobrovolnými účastníky tohoto experimentu, protože otec Manon, Thomas (Christopher Lambert) tím vyřešil problém bezdětného manželství s Mathilde (Nastasja Kinski). Ta se o pozadí narození jejího dítěte má dozvědět až mnohem později. Nabízí se pak samozřejmě otázka, zda by dobrovolně do takového rizika šla. Informace o možných důsledcích před rodiči ovšem profesor Cardoze zatajil, protože pro něj malá Manon představuje pouze biologický materiál – pokusného králíka. Otec Thomas má sice již v začátku k moderním metodám klonování nedůvěru, ovšem touha po dítěti je silnější.
I když námět filmu zní tak trochu vědeckofantasticky, je to čistě psychologický thriller. Vlastní princip klonování není nějak detailně rozebírán, podstatný pro diváka je fakt, že se jedná o ne zcela prozkoumaný experiment, který je navíc přísně tajný. A jde taky o to, že případné důsledky tohoto experimentu jdou stranou – důležitější je vědecká kariéra profesora Cardozeho, který za tím vším stojí. Bohužel se nakonec skutečně ukáže, že důsledky jsou hrozivé – to už je ale příliš pozdě. Rodiče malé Manon se stali dobrovolnými účastníky tohoto experimentu, protože otec Manon, Thomas (Christopher Lambert) tím vyřešil problém bezdětného manželství s Mathilde (Nastasja Kinski). Ta se o pozadí narození jejího dítěte má dozvědět až mnohem později. Nabízí se pak samozřejmě otázka, zda by dobrovolně do takového rizika šla. Informace o možných důsledcích před rodiči ovšem profesor Cardoze zatajil, protože pro něj malá Manon představuje pouze biologický materiál – pokusného králíka. Otec Thomas má sice již v začátku k moderním metodám klonování nedůvěru, ovšem touha po dítěti je silnější.
Vše se jeví jako ideální, šťastní rodiče, prarodiče, matka, která po předchozí tragické minulosti našla opět smysl života, otec, který získal nádhernou manželku i dceru. Jenže jak holčička roste, začínají se objevovat znepokojivé náznaky toho co teprve má přijít. Manon trpí náměsíčností a navíc ji s matkou pojí jakási telepatie. Když vyroste a jde do školy, není schopná se začlenit do kolektivu, projevuje se u ní agresivita a dokonce pokus o vraždu spolužáka. Rodiče to zneklidní, ale profesor Cardoze je neustále uklidňuje, že je vše normální. Jak Manon roste, její nenormálnost se stupňuje. Při tom všem jak po fyzické, tak po psychické stránce je jakoby kopií své matky Mathilde.
V té době se na povrch začíná dostávat utajované truma matky, o kterém se divák zatím dozvídal pouze v náznacích. Je jím smrt prvního dítěte Mathilde, smrt, kterou zavinila ona sama svou nedbalostí. Tuto pravdu však Mathilde zatlačuje do podvědomí, aby si ji nemusela přiznat. V souvislosti s problémy ve vztahu k Manon se jí však potlačované deprese vrací a nedokáže je zahnat ani s pomocí alkoholu. Otec Thomas, jehož role v celém filmu působí jaksi nezúčastněně, může jen sledovat jak se mu bortí rodina i kariéra, když soukromé problémy začínají negativně ovlivňovat jeho práci.
Vše se postupně stupňuje a problémy s Manon narůstají. Je to však právě ona, která svoji matku donutí aby si přiznala vinu na smrti prvního dítěte. Svým citovým vydíráním i zvláštními schopnostmi odhalovat věci z mysli své matky ji pomalu dohání k šílenství.
Film není typickým horrorem se spoustou krve (i když i na to dojde), monster nebo rozřezaných mrtvol. Není zde přítomen animální strach jako ve filmu „Pach krve“, pramenící s ohroženého pudu sebezáchovy. Je to spíš plížívý neustále se stupňující pocit nejistoty a strachu z neznáma v zákoutích lidských vztahů. Krása mladičké Manon ostře kontrastuje s její krutostí a chladnokrevností. Film jako celek působí značně depresivně, a po jeho shlédnutí nemáte ulevující pocit záchrany a úniku před zlem jako například ve filmu „Texasský masakr motorovou pilou“, ale spíše neodbytný pocit, že zlo skryté v lidském mozku se může kdykoliv projevit znovu v ještě horší podobě. A možná i od těch, od nichž by jste to čekali nejméně…
Film není typickým horrorem se spoustou krve (i když i na to dojde), monster nebo rozřezaných mrtvol. Není zde přítomen animální strach jako ve filmu „Pach krve“, pramenící s ohroženého pudu sebezáchovy. Je to spíš plížívý neustále se stupňující pocit nejistoty a strachu z neznáma v zákoutích lidských vztahů. Krása mladičké Manon ostře kontrastuje s její krutostí a chladnokrevností. Film jako celek působí značně depresivně, a po jeho shlédnutí nemáte ulevující pocit záchrany a úniku před zlem jako například ve filmu „Texasský masakr motorovou pilou“, ale spíše neodbytný pocit, že zlo skryté v lidském mozku se může kdykoliv projevit znovu v ještě horší podobě. A možná i od těch, od nichž by jste to čekali nejméně…
Režie: Aruna Villiers
Hrají: Nastassja Kinski, Christopher Lambert, Audrey de Wilder Rufus Andrzej Seweryn Francine Berge
Scénář: Guillaume Laurant
Filmová adaptace: Aruna Villiers a Franck Philippon
Námět: Louise L. Lambrichs
Kamera: Gerard Sterin
Střih: Joelle Hache
Zvuk: Eric Devulder, Ken Yasumoto, Vincent Arnardi
Hudba: Alexandre Azaria
Produkce: Luc Besson Philippe Besnier Virginie Silla
obrazek
Premiéra: 21.3.2005
Distributor: Magicbox
Oficiální stránky k filmu: http://www.atonimage-lefilm.com/
Photos copyright © 2004 Magicbox a.s.
Hrají: Nastassja Kinski, Christopher Lambert, Audrey de Wilder Rufus Andrzej Seweryn Francine Berge
Scénář: Guillaume Laurant
Filmová adaptace: Aruna Villiers a Franck Philippon
Námět: Louise L. Lambrichs
Kamera: Gerard Sterin
Střih: Joelle Hache
Zvuk: Eric Devulder, Ken Yasumoto, Vincent Arnardi
Hudba: Alexandre Azaria
Produkce: Luc Besson Philippe Besnier Virginie Silla
obrazek
Premiéra: 21.3.2005
Distributor: Magicbox
Oficiální stránky k filmu: http://www.atonimage-lefilm.com/
Photos copyright © 2004 Magicbox a.s.