Supraphon – Návraty Ivana Moravce

A poslední aktualita týdne z tiskových zpráv Supraphonu je věnována klavíristovi Ivanu Moravcovi

  

NÁVRATY IVANA MORAVCE

Ivan Moravec, jeden z nejvýznamnějších českých klavíristů se vrací 21. června na koncertní pódium a vydavatelství Supraphon předtím vydá jeho výjimečnou nahrávku, která vznikla před více jak dvaceti lety v Americe.

Moravcova nahrávka kompletních Chopinových Scherz doplněná dvěma etudami a čtyřmi mazurkami, vznikala v listopadu 1989 v legendárním sále Troy Savings Bank Music Hall (Troy, N.Y.). Podle odborníků je to sál s nejlepší akustikou v Americe a jezdily sem osobnosti formátu Rachmaninova, Horowitze, Menuhina či Rubinsteina. Pro Ivana Moravce sem stěhovali vybraný klavír firmy Steinway – oknem, pomocí jeřábu. Nahrávka vyšla roku 1991 u Dorian Recordings, ale se zánikem labelu se stala prakticky nedostupnou. Přesně po dvaceti letech Moravcova Scherza opět vycházejí – tentokrát u vydavatelství Supraphon, které pečuje o významnou část diskografie tohoto českého světového pianisty.

„Impuls k reedici Chopinových Scherz přišel od mých berlínských přátel, kteří sbírají všechny moje nahrávky a velice se divili, co se stalo, že je právě tohle CD úplně nedostupné. To dalo impuls i mně a společnými silami se nám podařilo zajistit práva, aby teď nahrávka mohla opět vyjít u Supraphonu.“, říká k reedici Ivan Moravec.

Nahrávku ve své recenzi pro prestižní časopis Gramophone vysoce ocenila známá (a obávaná) kritička Joann Chissell, specialistka na klavírní hudbu 19. století.

Znovu vzkříšená nahrávka v novém kabátu bude představena při vzácné příležitosti, kterou Praha zažije 21. června ve Dvořákově síni Rudolfina. „Po nemoci se opět vracím k aktivnímu hraní. Tento recitál měl původně zaznít v rámci Pražského jara 2010, ale museli jsme jej dvakrát odložit a nakonec se po dohodě uskuteční pod hlavičkou České filharmonie. Jsem moc rád, že si v Rudolfinu budu moci zahrát na jeden ze dvou výborných klavírů, které má Česká filharmonie ve svém majetku. Oba jsou to mimořádné nástroje, o které je tu velmi dobře pečováno – a to není samozřejmost; takový klavír vyžaduje více péče než auto!“, říká s úsměvem Ivan Moravec – a dodává: „Jen doteď nejsem rozhodnutý, na který z nich budu hrát.“

 

Biografie:  

Ivan Moravec, který je už řadu let považován za jednoho z nejvýznamnějších pianistů současnosti, vyrůstal umělecky na Pražské konzervatoři, Hudební fakultě AMU a na mistrovských kurzech u Artura Benedetti Michelangeliho (1957, 1958), které byly vyvrcholením jeho systematických studií. Debutoval v Praze s Českou filharmonií řízenou Karlem Ančerlem a v Londýně s orchestrem Philharmonia s Hansem Schmidtem-Isserstedtem. V roce 1964 debutoval s Cleveland Orchestra řízeným Georgem Szellem v Clevelandu i newyorské Carnegie Hall a od té doby vystupuje v USA na recitálech a s významnými orchestry pravidelně. Má za sebou mj. úspěšná vystoupení na prestižních mezinárodních festivalech (Montreux, Salzburg, Edinburgh, Aldenburgh, Schleswig-Holstein, Praha, Tanglewood, Blossom, Ravini, New York), opakované návštěvy Japonska i Austrálie a imponující sumu nahrávek (zvl. pro Supraphon, Nonesuch, Connoisseur Society, Dorian, Pro Arte, Quintessence, Vox a Moss Music labels), z nichž řada byla ohodnocena tituly „Deska roku“ či nominacemi na cenu Grammy. Výběr z těchto snímků zařadila gramofonová společnost Philips do antologie „Velcí pianisté 20. století“. Roku 2000 obdržel z rukou prezidenta republiky státní vyznamenání za zásluhy o kulturu, Karlova univerzita ho v tomtéž roce vyznamenala prestižní mezinárodní cenou Karla IV. a časopis Harmonie mu udělil v roce 2000 cenu za celoživotní interpretační přínos pro hudební kulturu. Na Mezinárodním hudebním veletrhu MIDEM obdržel Ivan Moravec prestižní Cannes Classical Awards 2002, roku 2004 mu pak byla udělena cena České hudební rady za celoživotní uměleckou práci a propagaci české hudby. Ve své intenzívní koncertní, nahrávací i pedagogické aktivitě stále pokračuje.