Filmag 2006/12 – Noc s nabroušenou břitvou

Konec roku bude pro FILmové MAGory krvavý! Ano, a o to se hlavně postarají DVD příhohy v nichž zažijete host nechutnou a hodně dost krvavou Noc s nabroušenou břitvou a pořádnou poci hrdinného krveprolití pod režijní taktovkou akčního šílence Johna Woo v jednom z jeho nejdokonalejších filmů. Ano, druhý Lepší zítřek 2 se dá počítat do svaté Woovské trojice kterou doplňuje Killer a Hardboiled.

Komiksový základ

Co se týká papíru, jež DVDčkám s krvavým nábojem dělá společnost, tak ten potěší hlavně všechny komiksofily. Jistě, Superman se vrátil a díky tomu redakční tým zpracoval v obrazech (a taky písmenkách) jeho celý život. Spolu s ním se vrátilo i noirové Sin City v novém střihu a podání, což budete mít možnost rovněž na stránkách nového filmagu zjistit. Stejně jako fakt, že Sin City Recut nedorazilo do české distribuce. A pak se ještě vrátili X-Meni a další mutanti, kteří prožívají svůj poslední vzdor. Ano, komiksový fanda novému filmagu prostě nemůže vzdorovat.

A další kusy:

Nový Filmag samozřejmě jako všechny ostatní přináší pořádnou porci recenzí, mezi kterými nechybí pecky, jako seriálový Řím, Caveovská The Proposition, nebo neustále v kruhu se točící třetí Nezvratný osud. A dojde i na Jacieho Chana, Belmonda a Paula Newmana, stejně jako na nechutně brutálního Ichiho, Killera. My vás varovali, konec roku se fakt topí v krvi. O přehledu východních nechuťáren se raději nebudu zmiňovat. Blíži se přece vánoce, svátky klidu a míru, ježíšek, mikuláš s čertem, který má řetěz a vidle a Nový rok. Tedy samé pozitivní věci.

Přílohy:

NOC S NABROUŠENOU BŘITVOU

Jsou věci, se kterými není radno trávit noc. Nabroušená břitva je jednou z nich (ale radši bych si do postele nebral ani tupou).

Dvě dívky. Jeden psychopat. To je všechno, co je zapotřebí k natočení jednoho z největších hororových překvapení posledních let. Jo, pardon, na něco jsme přece jen zapomněli. Na spoustu náhodných obětí určených k zmasakrování. Francouzský režisér Alexandre Aja vzal naprosto jednoduchý příběh a natočil ho tak sugestivně, že z něj udělal hororový hit. Z téměř ničeho vytřískal atmosféru hustou a tak lepkavou, že by se mohla prodávat místo mucholapek. Na stokrát viděné scény se v podání Alexandra Aji díváte, jako byste je viděli poprvé, a dobrý dojem z filmu nezabíjí ani pointa – i když je z těch, po kterých si tak dlouho ťukáte na čelo, až upadnete na zem s otřesem mozku.

Základní premisa je čistá jako řez břitvou. Dvě kamarádky chtějí mít klid na učení, takže se rozhodnou strávit víkend v odlehlém sídle rodičů jedné z nich. Jenže víkend je všechno možné, jen ne klidný. V noci na dveře zaťuká obtloustlý maniak s břitvou a vraždění může začít. Jedna z kamarádek skončí svázaná v dodávce masového vraha a druhá se ji vydává zachránit.

Noc s nabroušenou břitvou je horor syrovější než maso na jatkách, plný krvavých a pořádně nechutných scén, takže ho rozhodně nedoporučujeme slabším povahám. Ti ať radši stráví noc s plyšovým medvídkem. Ti ostatní ať si ale tenhle film nenechají ujít. Není divu, že se díky němu Alexandre Aja stal hvězdou a dostal na starost stvoření remaku legendárního hororu Hory mají oči – a povedlo se mu natočit jeden z mála remaků, které dostihly (a možná i předstihly) originál.

LEPŠÍ ZÍTŘEK 2

Boj za lepší zítřek – druhý pokus. Mohutnější a krvavější.

Znovu se jde do boje. Trojice „hrdinů“ prvního dílu se sice na konci změnila na dvojici, ale to není nic, co by se nedalo napravit. Zvlášť, když se ukáže, že Mark Gor (Chow Yun-Fat), který zemřel na konci jedničky, měl bratra Kena Gora (toho hraje… moment… taky Chow Yun-Fat). Ten má sice v New Yorku restauraci, ale když se do hry dostane mafie, šílený boss, mrtvá dívka a bývalí přátelé jeho bratra, musí vzít místo vařečky do ruky zbraň. A dokáže to s ní stejně dobře jako brácha. Dvojka je o dost rychlejší než jednička, víc akční a víc tlačí na pilu v emocích a vypjatých scénách. I herci jakoby se víc rozehráli, zvláště Chow Yun-Fat, který je tu už v té podobě, v jaké se stal legendou. A hlavně, je tu megamasivní finále, ve kterém zemře víc lidí, než za druhé světové války. Pistole, sekery, granáty i katany, používá se všechno, co přijde pod ruku. Prostě pořádný krvavý balet, jaký máme u Johna Woo rádi. Do toho témata jako přátelství, věrnost, odpovědnost a čest… a to nejen u hrdinů, ale i u padouchů. Je to sice ryzí melodrama, ale funguje – hlavně proto, že Woo hraje s postavami pěkně tvrdě a nebojí se je nechat umřít. Ostatně většina z wooovských starých příběhů jsou naprosto čiré tragédie. Taky proto, co byl po příchodu do Ameriky sešněrován do svěrací kazajky happyendů, přestala jeho trademarková melodramatičnost fungovat. Ovšem proč si kazit náladu budoucností, když tady máme Lepší zítřek 2? Pokud první díl ukázal cestu, kterou se měla akční filmografie dál ubírat, tak druhý díl tu cestu proměnil na pětiproudou dálnici a kolem ní rozestavěl dvacetimetrové ukazatele směru. Můžeme šlápnout na plyn a vyrazit.