Eros – edice FilmX

Po experimentu z minulého měsíce se edice FilmX vrací do zaběhlých kolejí – všechny filmy vyjdou shodně 28.8. za cenu 99,– Kč. Bude mezi nimi i povídkový film z dílny tří umělecky věhlasných režisérů Eros.

Přestože je po mozkové mrtvici od roku 1985 paralyzován, čas od času se italský režisérský mistr Michelangelo Antonioni vrací za filmovou kameru. Povídkový snímek Eros je už druhý projekt, na němž přijali spoluúčast další režiséři – podobně jako v roce 1995, kdy psychologický snímek Za mraky (1995) s Antonionim spolurežíroval Wim Wenders. V povídce Ruka se Wong Kar-wai zabývá svým utkvělým tématem osamělosti muže pohlceného milostnou vášní: v Hongkongu roku 1963 propadne mladý krejčí Chang osudovému citu k prostitutce. V povídce Equilibrium se Steven Soderbergh vrací do New Yorku roku 1955 příběhem o psychiatrovi, jeho neurotickém klientovi a erotizující vidině krásné ženy. Povídka Nebezpečný vývoj událostí rozehrává příběh muže, jehož dovolenou s manželkou v toskánském letovisku naruší přítomnost jiné ženy. Tři povídky jsou poctou velkému filmaři Antonionimu i jeho vlastním holdem tématům lásky, sexu a touhy.

Pohled dvou českých film.magazínů:

Antonioni – Nebezpečný vývoj událostí:

Antonioniho povídka nemá ani půl hodiny a vznikla tři roky před ostatními příspěvky. Bez obalu, i s respektem ke klasikovi, je nutno sdělit, že je to skutečně hrůza, která se svým uměleckým úpadkem dá přirovnat snad jedině k Post coitu či Vyhnání z ráje, a to nejenom proto, že tu nesmyslně pobíhají koně po louce a ženy s huňatým klínem hopkají po pláži. „Příběh“ se odehrává v mdlém a nijakém Nikde přímořského italského venkova, naprosto odtrženém od jakéhokoli normálního života, vyumělkované postavy si sdělují knižní repliky a jejich protagonisté hrají neuvěřitelně paňácovitě. Tento segment je ukázkový příklad „evropského uměleckého filmu“ plného bezúčelné nahoty, na níž nepohoršuje sám fakt odhalení, ale spíše nesmírně nepříjemná uslintanost, s jakou je snímána. Antonioni sice občas umí třeba nalézt kompozici o více plánech či nadhodí téma, že sex není iluze, z čehož vyplývá, že erotika a sám film ano, ale zápletka o rozpadajícím se vztahu jedné dvojice, která o sobě ví vše, a vztahu druhé dvojice, která nezná ani svoje jména (přičemž muž z obou dvojic je stále týž), je tak schematická a řídká, že snad ani nemůže překvapit finále, kde se zřejmě setkáváme se zlomem v Antonioniho tvorbě, totiž, že narazíme na svobodnou a netrpící hrdinku. (20 %).

Přestože to byl Michelangelo Antonioni, kdo s ideou projektu s výmluvným názvem Eros přišel, řekněme si rovnou, že jeho úvodní povídka je tak příšerná, jak jen umělecké „pokusy o porno“ dokážou být. Jakkoli se smysl a sdělování obecně někdy neúměrně přeceňují, slavný italský režisér se se svým stylizovaným, hypersymbolickým počinem ocitá kdesi, kde zbyla už jen prázdnota − tedy pomineme-li něco zadnic, prsů a klínů. Do sebe zahleděný blábol navíc rámuje do nesnesitelně dlouhých záběrů a prokládá ho ‚hlubokými‘ postřehy svých postav: „Láska jen tak nekončí…“ Přiznám se, že nemám nejmenší páru, kam Antonioni svým segmentem mířil, neodpustím si ale poznámku, že v estetice zobrazování nahého ženského těla má až překvapivě blízko k jinému italskému klasikovi poněkud odlišného ražení − a sice Tinto Brassovi. Jenže ten by takovouhle nudu nejspíš nenatočil…

Soderberg – Equilibrium:

Steven Soderbergh nejprve začne v modrých tónech a vzápětí se stylisticky přenese do černobílého filmu noir. Stačí mu pětadvacet minut na to, aby vtipně a svižně odvyprávěl historku o pacientovi a psychoanalytikovi, kteří rozebírají sen, jenž údajně není sexuální, přestože se týká krásné nahé ženy. Soderbergh, poučen filmovou historií, jednak ukazuje s nadhledem psychoanalýzu jako druh detektivního pátrání (proto ono noirové retro), jednak potvrzuje, že sám princip vyprávění je erotický (tj. založený na odhalování a zachovávání tajemství), a nakonec, že ani psychoanalytici nejsou ušetřeni různých obsesí. Jde jistě o nejzábavnější část filmu, ale v tom je právě její problém. Časoprostorová sevřenost a nakonec i sehranost a zjevné rozkošnictví herců (Robert Downey Jr. a Alan Arkin) jde proti duchu, který reprezentují zbývající dvě povídky i celý proud moderní kinematografie, jež rozebírá lidské city. (80 %)

 

 

Soderberghova miniatura Equilibrium je jiná káva. Nahota tu je (stejně jako v následujícím příspěvku Wong Kar Waie) vykázána na vedlejší kolej a ke slovu se dostává bizarní, lehce potměšilý humor. V psychoanalytické anekdotě, situované do roku 1955, září Robert Downey Jr. jako reklamní pracovník pronásledovaný opakujícím se snem, režisér pak umně ­mísí černobílou realitu s barevně přesycenou fantazií. (Nebo je to celé naopak?)

Kar-wai Wong – Ruka:

Film uzavírá nejdelší, čtyřicetiminutová povídka La mano Wonga Kar-waie. Ten se předvede jako mistr v dráždivém a paradoxním zobrazování neviděného. Kostýmní barevné retro o krejčím a prostitutce zvyšuje erotický náboj tím, že hlavním pohybem tu není svlékání, ale naopak oblékání a zahalování. Postavy jsou většinou polknuté v zelenkavé polotmě a lepkavé atmosféře dusna stísněných prostorů, přičemž kamera se navíc odklání od centra akce a zabírá v nezvyklé výšce a polodetailech těla tak, aby nebyly vidět ani hlavy, ani pohlaví. Často také nevíme, komu je určena promluva nebo kdo mluví, a částečné odhalování zdroje či adresáta bývá vzrušivé právě jen v erotickém, ale nesexuálním smyslu. (60 %)

 

 

 

Pro mě překvapivým vítězem se stává zá­věrečný segment Ruka. ­Oceňovaný hongkongský ­režisér Wong Kar-wai ­(Stvořeni pro lásku, 2046) v něm skokově, v rozpětí ­několika let, sleduje vývoj neobvyklého vztahu luxusní prostitutky a jejího krejčího a názorně ukazuje, že pojmy jako intimita či blízkost ­dokáže život leckdy naplnit ­nečekaným obsahem…

Údaje o DVD:
Zvuk: Česky, Anglicky, Italsky, Mandarínsky (DD 5.1)
Titulky: České
Obraz: 16:9
Bonusy: Upoutávka
Délka: 104 min