Láska která neumírá, hudba která je věčná… Pokud nepatříte k obdivovatelům muzikálů, přesto anebo právě proto by vás neměl film „Fantom opery“ odradit. Ve skutečnosti to totiž je muzikál. Ale možná se právě díky němu muzikál zařadí mezi vaše oblíbené žánry. A pokud se vám muzikály líbí, pak je pro vás shlédnutí tohoto filmu doslova nutností. Vychází v magazínu Překvapení již pozítří, v pondělí 24. září 2007. Cena časopisu i s DVD je 99,– Kč.
V poslední době byla natočena řada filmů, kde byl mimořádný důraz kladen na vizuální stránku a propracovanost masek, kostýmů a staveb, ať již skutečných nebo imaginárních. Za mnohé bych jmenoval například Fantom Paříže, Van Helsing, Svět zítřka, a další. U řady z těchto filmů však vznikl problém, že pod líbivou vizuální slupkou schází silný námět a kvalitní literární základ. A tak se stávají pouze ukázkou dovednosti svých tvůrců, která však zoufale nudí a nedává filmu šanci, že se k němu v budoucnu ještě někdy vrátíte.
Také Fantom opery je filmem, u nějž vizuální forma hraje důležitou roli. Výprava filmu je velkolepá a byla jistě velice nákladná. Ale není to jediná silná devíza filmu, se kterou by všechno stálo a padalo. Druhým aktivem je bezesporu silný romantický příběh, i když sám o sobě je (přiznejme si to) tak trochu četbou z červené knihovny. Ale ve spojení s geniální hudbou Lloyd-Webera a kvalitními hereckými výkony se z filmu stává skutečný zážitek.
Samotný námět, který pochází z pera Gastona Lerouxe byl zpracován již nesčetněkrát. Je to příběh lásky a pomsty jehož děj se odehrává v pařížské opeře. Jeho hlavními hrdiny jsou záhadný Fantom (Gerard Butler), který je ve skutečnosti geniálním hudebním skladatelem a krásná sopranistka Christine (Emmy Rosum). Fantomova hudba ovládla operní Paříž roku 1870. Kdo je však tato tajemná postava, která žije v podzemních chodbách operního domu v podzemí divadelních katakomb? Je to osamělý samotář, který dává vedení operní scény nesmlouvavé požadavky a snaží se pomoci dostat se na výsluní Christine Daaé, jediné a v mladém věku osiřelé dceři virtuózního houslisty, kterou tajně miluje.
Začátek filmu nás přivádí do budovy pařížské Opery roku 1870. Jsme vrženi do divadelního mumraje, ve kterém probíhá generální zkouška opery Hannibal s hlavní pěveckou hvězdou – sopranistkou Carlottou (Minnie Driver). Na zkoušku přijíždí i mladý vikomt Raoul de Chagny (Patrick Wilson) – mecenáš umění a podporovatel opery. Při zkoušce dojde k nepříjemné nehodě, ke které se dopisem přihlásí tajemný Fantom. Na Carlottu spadne část opony. Primadona zvyklá na vrtochy se urazí a odmítne účast na večerní premiéře. Ta se tím pádem ocitla v ohrožení a majitelé opery se obávají hněvu diváků a bankrotu. Proto dávají šanci krásné mladičké baletce – Christině Daaé, která však svým nádherným zpěvem zacloní i Carlottu. Proto dostane šanci aby zachránila premiéru. Tam se její úspěch opakuje a její výstup následují nadšené ovace publika.
Nečekaná náhoda, která Christině otevřela cestu k úspěchu je připisována Fantomovi, který jí také pošle rudou růži převázanou černou sametovou stužkou. Samotná Christina je však přesvědčena, že její cestu řídí Anděl hudby, o kterém jí před smrtí řekl její otec. Christina přece tisíckrát slyšela jeho krásnou hudbu, linoucí se odněkud z hlubokého podzemí operní budovy. Tato hudba má na Christinu magický vliv a dokáže ji zcela ovládnout.
Po úspěšné premiéře se do Christiny zamiluje její dávný přítel z dětství, vikomt Raoul de Chagny. Vyjádří jí svůj obdiv a pozve ji na večeři. Mezitím co odejde poručit služebnictvu, aby zapřáhlo koně, někdo zamkne Christinin pokoj. Pokojem se přežene závan větru, který zhasne všechny svíčky. A tu náhle Christina opět zaslechne hlas svého Anděla a požádá jej, aby se jí zjevil. Tajemný hlas k ní promluví a vyzve ji, aby pohlédla do ztemnělého zrcadla. Tam náhle spatří podivnou tvář mladého muže, jejíž polovina je zakryta bílou maskou. Je to on – Fantom opery. Podá jí ruku a odvádí ji do podzemí. A Christina, zcela ovládnuta hlasem, který již tolikrát slyšela ve svých snech, jde za ním.
Fantom Christinu přivádí do podzemních katakomb, kde žije ukryt před světem. Zde, pod příkrovem noci, jí vyzná svou lásku. Christina je jako hypnotizována zpěvem Fantoma a nechává se jím unášet. Fantom ji vyzývá, aby zapomněla na život, který žila doposud a na svět lidí. Christina náhle spatří svoji podobu be svatebních šatech a upadne do hlubokého spánku.
Když se posléze probouzí, jen matně se rozvzpomíná, jak se do podzemních katakomb dostala. Zahlédne Fantoma a vzpomene si, že že to byl on, kdo ji sem přivezl na loďce přes hladinu podzemního jezera. Pohladí ho po vlasech, a náhle ji napadne sejmout mu masku, která ukrývá polovinu jeho tváře. To, co však spatří ji zděsí – pravá polovina Fantomovy tváře je totiž hrůzně znetvořena. Fantom, který chtěl Christinu k sobě připoutat, s tím nepočítal, a proto se rozhodl vylekanou Christinu vrátit ještě na nějaký čas zpět do opery, aby se mohla s šokujícím odhalením postupně vyrovnat.
Postupně se tak rozehrává boj o Christininu lásku. Na jedné straně stojí záhadný Fantom, který pro ni napsal novou operu, v níž má zazářit jako hlavní hvězda, a na druhé straně mladý vikomt, který je odhodlán ji za každou cenu získat a vymanit ji z vlivu tajemného démona. Postupně se tak setkáváme s řadou dalších scén, kdy Fantom zasahuje do dění opery a dokazuje, že díky svým znalostem prostředí má nad celou budovou i všemi kdo v ní žijí neomezenou moc. Vikomtovi se nakonec podaří zjistit Fantomovo tajemství a dozví se vše o jeho životě i původu jeho znetvoření.
DVD má sice český dabing, ale pokud neumíte dobře anglicky, nepohrdnete ani českými titulky. Ve skutečnosti totiž těch scén, kdy se ve filmu mluví, je poměrně málo. Velká část děje se odehrává prostřednictvím písní a muzikálových melodií připomínající skutečné operní árie, a ty (naštěstí) zůstaly v originále. Blahořečím těm, kdo měli na starosti lokalizaci DVD do češtiny, že je nenapadlo nechat přezpívat zpěvní party představitelům českého muzikálového showbussinesu, protože tím by se jednak předabování filmu asi zbytečně prodražilo, ale především by hodně ztratil na své síle a výrazu svých protagonistů. Při představě, že by třeba postavu Fantoma zpíval Janek Ledecký nebo Christinu Lucie Bílá, jsem moc rád, že to zůstalo tak jak to je. Takže pokud nevládnete angličtinou a budete si chtít udržet přehled o ději filmu, doporučuji zapnout si české titulky.
Ostatně i samotní herci v originále vše sami zpívají, tentokrát se nešlo cestou, že by zpěvní party herců nazpíval někdo jiný, což samozřejmě působí dost nepřirozeně, protože mezi hlasem řeči a zpěvu jsou pak vždy nějaké rozdíly. Ovšem často se k tomu sahá, protože najít kvalitní herce, kteří by byli současně i dobrými zpěváky, je v praxi dost těžké. Tvůrci tohoto filmu si s tím však dali tu práci a casting byl mimořádně přísný. Výběr probíhal z části ve škole Metropolitní opery.
Pokud patříte mezi vyznavače akčních filmů se spoustou napětí a dějových zvratů, je možné, že se při Fantomovi opery budete chvílemi nudit. Film je opravdu se svými 143 minutami celkem dost dlouhý. Pokud vás navíc neoslovuje hudba Andrewa Lloyd-Webera, a nemáte sílu snést pár scén plných romantiky, pak vás film možná nezaujme vůbec. Pokud ale nic z výše uvedeného není pravda a necháte se vtáhnout do podmanivého světa operního pozlátka a mysteriózního světa pařížského podzemí, je zde celkem velká šance, že vás film zaujme a připraví vám nevšední filmový zážitek.
Z bonusů stojí za zmínku rozhovory, kterých je zde poměrně hodně – celkem 15. Andrew Lloyd-Weber vysvětluje, jaké jsou možnosti a limity filmu jakožto nosného formátu pro muzikál. Vypráví, jak film dovolil rozvést příběh Fantoma, jehož minulost byla v muzikálovém představení jen zmíněna, zatímco ve filmu byla i vizuálně znázorněna. Jedná se o způsob jakým byl ještě v dětství ukazován v cirkuse pro své znetvoření, což lépe dovoluje pochopit divákovi jeho jednání. Jeho celkové hodnocení filmu jakožto autora hudby muzikálu zní velice pochvalně – líp to podle něj už nešlo udělat.
Režisér Joel Schumacher přiznává, že již natočil mnoho filmů, a pokaždé se jednalo o jiný žánr. Muzikál natáčel poprvé a bral to jako výzvu. Při výběru herců nezáleželo na tom, zda jsou známí, ale spíš šlo o to, aby byli mladí, protože se jedná o příběh něvinnosti. Výběr Emmy Rossum považuje Schumacher za velké štěstí. Tato šestnáctiletá dívka zpívá od svých sedmi let v Metropolitní opeře a současně je úžasná herečka. Patrick Wilson byl již v době castingu známý. V divadelní verzi má Raoul v milostném trojúhelníku velmi malou roli, ale ve filmu dostal jako velmi mladý agresivní romantický hrdina mnohem více prostoru. Na výpravě se kromě Terryho Pratta podílela úžasná kostýmní výtvarnice Alexandra Byrneová. Masky a účesy dělala Jenny Shicoreová. Schumacher zajímavě vypráví, jak se snažil získat pro film Mirandu Richardsonovou a připadal si, že na konkursu je on a ne ona, když mu položila asi sto otázek, které měla připravené na seznamu. Byl přesvědčen, že roli nevezme, ale ona ji nakonec vzala.
Souhrnné údaje o DVD:
Žánr: Muzikál/Romatický
Rok vzniku: 2004
Země původu: USA/Velká Británie
Délka filmu: 143 minut.
Typ: barevný
Distributor: Bontonfilm a.s.
Obraz: 1.33:1
Zvuk: Dolby Digital 5.1:anglicky, Dolby Digital 2.0:česky
Titulky: anglické, české
Bonusy: Film o filmu, Natáčení v Abbey Road, b-rolls, filmová ukázka, rozhovory, TV upoutávky
Cena: 499,– Kč
Režie: Joel Schumacher
Scénář: Joel Schumacher, Andrew Lloyd Webber
Námět:: Gaston Leroux
Hudba: Andrew Lloyd Webber
Kamera: John Mathieson
Střih: Terry Rawlings
Texty písní: Charles Hart, Richar Stilgoe
Kostýmy: Alexandra Byrne
Hudební režie: Harold Prince
Výroba: Anthony Pratt
Hrají: Gerard Butler, Emmy Rossum, Simon Callow,
Miranda Richardson, Minnie Driver, James Fleet,
Paul Brooke, Ciarán Hinds, Patrick Wilson
Pozadí na plochu k filmu „Fantom opery“ si můžete stáhnout v sekci Ke stažení – wallpapery
Příbuzné texty:
• Kde sehnat starší DVD z novin a časopisů?