Tak první májový den máme pomalu za sebou a sváteční den se zanedlouho překlopí opět do každodenního shonu. V něm nezapomeňte, že zítra ve středu 2. května 2007 vychází již čtvrtý díl edice Kino LN – Lidové noviny z katalogu společnosti Hollywood Classic Entertainment nabídnou film The Million Dollar Hotel. Cena je za DVD 47,- Kč, s Lidovými novinami tedy celkem za 59 korun!
Mezi chvílí, kdy mladík Tom skočí ze střechy kdysi slavného losangeleského hotelu, a okamžikem, kdy dole dopadne na tvrdý asfalt, se mu před očima odehraje celý život. Skutečný život totiž může trvat jen čtrnáct dní a to kolem může tvořit jen nedůležitou poznámku pod čarou. Před dvěma týdny z téže střechy skočil (nebo byl shozen?) jiný obyvatel hotelu – Izzy. Protože byl ovšem synem bohatého magnáta, přichází do omšelého hotelu obývaného ztroskotanci a cvoky velmi zvláštní agent FBI Skinner, aby vypátral okolnosti jeho smrti. Pátrání – spíš než by odhalovalo pravdu – skládá dohromady mozaiku života místních osamělých a podivných outsiderů. Skinner ovšem také způsobí, že zavřená dívka Eloise si konečně všimne Tom Toma, který ji miluje. Tom Tomův hlas nás vede vyprávěním, stejně tak ovšem skutečným hrdinou příběhu může být Skinner, režisér filmu Wim Wenders, divák nebo dokonce sám hotel.
Million Dollar Hotel je z rodu příběhů vyhrazujících svému publiku prostor k nadechnutí i k přemýšlení. Každopádně však spojuje – podobně jako kamera v úvodu líbezné mraky a syrově skutečnou ulici – sféru „uměleckého“ filmu s popkulturním prostorem. Podobně jako budou na von Trierův Tanec ve tmě chodit fanoušci Björk, vyhledají nejspíš The Million Dollar Hotel obdivovatelé Bona. Text, který zpěvák skupiny U2 napsal podle svého námětu společně s Nicholasem Kleinem, zaujal Wima Wenderse natolik, že se rozhodl ujmout se režie filmu. Bono se do realizovaného projektu promítl nejen jako spoluproducent a představitel jedné z drobných rolí, ale také jako spoluautor nervní a melancholické hudební linie. Ta se (jako u Wenderse tak často) výrazně podílí na snově melancholické atmosféře.
Také většina postav je přímo svázána s hudbou a s hudebností: dětinský „mim“ Tom Tom se pohybuje prostorem zmítán vlastním neslyšným rytmem a autisticky náměsíčná Eloise se jím zase probíjí, jako by hledala záchytnou melodii. Strohý Skinner (vynikající Mel Gibson) jako by sledoval vlastní úsporný robotický tep a jedna z nejlepších vedlejších postav – „pátý Beatle“ Dixie v podání fenomenálního Petera Stormarea – vyluzuje melodie přímo v obraze. Tato všeobjímající „hudebnost“ podporuje odhmotněnou podobu vyprávění. I když Wendersovi z finančních důvodů nevyšel nápad posunout Bonův příběh do budoucnosti, výsledek stejně působí snově futuristickým dojmem. Podstatou kouzla, které ovšem není dostupné hollywoodským sci-fi řemeslníkům, je zvolený úhel pohledu – odpoutané, jakoby snové vidění, které jako by občas šťastně zahrnovalo „poloviditelné“ jevy – emoce, rytmus, prostě vnitřní život věcí. Tom Tom nepadá, ale letí, a v trvání tohoto pohybu je skryto kouzlo věčnosti.
Když před lety skupina U2 natáčela v Los Angeles klip ke skladbě Where the Streets Have No Names, uchvátila zpěváka Bona atmosféra centra města se zchátralými hotely a zbloudilými existencemi. Místo ho oslovilo natolik, že pod jeho vlivem napsal filmový scénář The Million Dollar Hotel. Od konce 80. let trvalo celé desetiletí, než pro svůj text našel režiséra a produkční společnost. Dohodl se s Wimem Wendersem, jehož styl věčného experimentátora korespondoval s osobitou romancí kořeněnou kriminální zápletkou.
Štáb se vypravil natáčet do stejného hotelu, který Bona k napsání scénáře inspiroval. V první scéně se ze střechy The Million Dollar Hotelu vrhne chlapec Tom Tom (Jeremy Davies): „Hned jak jsem skočil, tak mi došlo, že je život bezvadnej, život je to nejlepší. Je plnej kouzel, krásy a překvapení. Jenom to nevidíte, dokud jste naživu.“ Ve chvíli, kdy letí dolů, proběhnou mu hlavou poslední dva týdny života, během nichž se toho tolik odehrálo.
Především zemřel jeho nejlepší kamarád Izzie, jehož smrt přijel do The Million Dollar Hotelu vyšetřovat agent FBI Skinner (Mel Gibson). Ve stejné době si také Tom Tom poprvé troufl oslovit Eloise (Milla Jovovichová), éterickou děvku, kterou už léta platonicky miloval. Vztah dvou ztroskotanců se rozvíjí paralelně s vyšetřováním smrti Izzieho, který raději volil život mezi lůzou než ve společnosti svého otce, mediálního magnáta. Podobenství šíleného světa Svérázní obyvatelé hotelu vnímají nekompromisního Skinnera jako vetřelce, detektiv nemá pochopení ani pro Geronima, který je přesvědčený že je indiánský náčelník, ani pro Dixieho, který byl pátým členem Beatles – jen o tom jeho „kolegové“ nevěděli. Skinner je přesvědčen, že někde mezi blouznivci je vrah. Osazenstvo hotelu ovšem nevnímá Izzieho smrt jako kriminální kauzu, hodlá využít zájem médií, výhodně prodat Izzieho obrazy, a zajistit tak svému hotelu další existenci.
Film těží z melancholické atmosféry místa, kde se zastavil čas. Lidé tu žijí zcela nezávisle na okolí a soustředí se pouze na své vnitřní světy. Každý je docela jiný, neopakovatelný a žije podle svých vlastních pravidel, dokud se ovšem neobjeví hodnota nadřazená všemu: láska. Mezi Tom Tomem a Eloise vzniká velmi křehké pouto, které se neustále snaží nabourat pragmatický Skinner. I on je ale člověk s tajemstvím, jež sahá dál než jen k ortopedickému límci znemožňujícímu pohyb.
Film, jehož rytmus je traktován hudbou U2, nechává značný prostor divákově vnímavosti. Lze si ho vykládat jako podobenství šíleného světa. Jisté vodítko nabídl režisér tím, že příběh umístil do blízké budoucnosti: film se odehrává takřka přesně rok poté, co byl uveden na festivalu v Berlíně, kde získal Stříbrného medvěda.
Zajímavosti o filmu Million Dollar Hotel
Režisér Wim Wenders natáčel film v centru Los Angeles v hotelu, který nese název filmu, ale kterému se říká i Rosslyn nebo Frontier. Hotel postavil v roce 1914 architekt John Parkinson, jehož rukopis dal tvář „historické“ části města – navrhl například losangeleskou radnici. Svého času býval The Million Dollar Hotel nóbl místem, pak se ale zájem veřejnosti přesunul jinam, a ceny zdejších nemovitostí klesly. Už několik desetiletí je tento hotel azylem pro existence, které se velmi podobají těm z Wendersova filmu. Jeden čas tu býval například uprchlický tábor. Když se za Reaganovy vlády v osmdesátých letech rušily psychiatrické ústavy, našla řada chovanců útočiště právě zde. Během natáčení tu všichni obyvatelé pobývali, a zejména Milla Jovovich se s nimi velmi spřátelila. Vedle šílenců a kriminálních živlů si zdejší čtvrť oblíbili i filmaři a fotografové. Je to totiž jediné místo v Los Angeles, které atmosférou připomíná New York – minimálně tím, že tu jsou vysoké domy blízko u sebe. Zároveň je tu ale lepší světlo. Přestože je v hotelu 422 pokojů, bylo pro natáčení Wendersova filmu v prvním patře vybudováno několik speciálních malých místností. Papundeklové kulisy tu pak zůstaly ještě několik let po natáčení.
Hodnocení od 55 do 65 procent, většinou komentářů označeno za psychedelický nudný úlet, pro jiné surrealisticky podivínské pokoukání.
Žánr: Thriller / Drama / Mysteriozní
Země původu: Německo / Velká Británie / USA
Rok vzniku: 2000
Délka: 121 minut
Původní název: The Million Dollar Hotel
Světová premiéra: 9. února 2000 – Německo (Berlin International Film Festival)
Kinopremiéra v ČR: 20. září 2000
Režie: Wim Wenders
Scénář: Bono, Nicholas Klein
Produkce: Bono, Bruce Davey, Ulrich Felsberg, Nicholas Klein, Deepak Nayar, Wim Wenders
Hudba: Brian Eno, Jon Hassell, Daniel Lanois
Kamera: Phedon Papamichael
Střih: Tatiana S. Riegel
Kostýmy: Nancy Steiner
Společnost: Icon Entertainment International / Kintop Pictures / Road Movies Filmproduktion
Natáčeno: Downtown, Los Angeles, Kalifornie, USA / Los Angeles, Kalifornia, USA / Original Pantry Cafe – 877 S. Figueroa Street, Downtown, Los Angeles, Kalifornia, USA
Hrají: Jeremy Davies (Tom Tom), Milla Jovovich (Eloise), Mel Gibson (detektiv Skinner), Jimmy Smits (Geronimo), Peter Stormare (Dixie), Amanda Plummer (Vivien), Gloria Stuart (Jessica), Tom Bower (Hector), Donal Logue (Charley Best), Bud Cort (Shorty), Julian Sands (Terence Scopey), Conrad Roberts (Stix), Harris Yulin (Stanley Goldkiss), Charlayne Woodard (Jean Swiftová), Ellen Cleghorne (Marlene), Richard Edson (Joe), Tito Larriva (Jesu), Jon Hassell (Hollow), Justin Lafoe (Marlenin syn), Ezra Buzzington (reportér), David Stiffel (křičící), Winston J. Rocha (číšník), Frederique Van Der Wal (diamantová žena), a další
Údaje o DVD:
Zvuk: Dolby Digital 5.1 anglicky, 2.0 česky
Titulky: obal lživě uvádí celou sadu česky, srbsky, chorvatsky, makedonsky, slovinsky, maďarsky – na disku jsou pouze české
Obraz: barevný PAL 16:9 (podle imdb.com 2,35:1)
Bonus: Kino LN (upoutávky na další tituly)