Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby.
Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede.
režie: Pedro Almodóvar
hrají: Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Gimenéz Cacho, Lluís Homar, Nacho Pérez
kategorie: drama, thriller, psychologický
země: Španělsko
délka: 105 min.
rok: 2004
Špatná výchova je prvním Almodóvarovým filmem, který se obešel prakticky bez žen. V centru pozornosti tu tentokrát stojí osudový homosexuální vztah, který lze sice vnímat jako paralelu režisérovy orientace, zároveň ale symbolizuje jakoukoli zhoubnou vášeň.
V rafinovaném filmovém vyprávění se prolíná několik příběhů, které se jako ruské matrjošky skrývají jeden ve druhém a ve výsledku tvoří jeden. Almodóvar se Špatnou výchovou hlásí k filmu noir, v jeho podání sem ovšem patří i melodramatické motivy, hluboká romantika, společenská kritika i krutá melancholie. Je tu i „femme fatale“, pro niž sex není zdrojem rozkoše, ale prostředkem k utrpení ostatních. Taková úloha připadla Gaelu Garcíovi Bernalovi, který se v roli Juana stává svůdným transvestitou. Nejvíce osobních motivů otiskl Almodóvar do postavy Juanova přítele Enriqua (Fele Martínez), mladíka, který si vybere profesi filmového režiséra a který stále podléhá vášním – milostným i filmovým.
Špatná výchova není „pouhou“ zpovědí homosexuála, je to mnohovrstevnaté dílo, jímž vzdal Almodóvar hold kinematografii. Snažil se zachytit, jak se rodí vášeň pro film. Samotný snímek je pak jako bohatá šperkovnice plná drobných i velkých filmových pokladů – ať už odkazů na nejrůznější klasické snímky nebo originálně natočených scén.
Almodóvar dbá na to, aby jeho film dokázal strhnout nejen emocemi a dramatickými momenty, ale aby překvapoval a zasahoval filmařským mistrovstvím. Daří se mu to nejen díky výborným hercům, ale i díky brilantnímu propojení obrazu (kameru měl na starosti Jose Luis Alcaine) se sytým hudebním doprovodem. Ten je dílem Almodóvarova stálého spolupracovníka Alberta Iglesiase.
Video ukázka
Příbuzné články:
• Kino LN č. 1 – Good bye, Lenin!