Pokud jsem tu vzpomněl nedávno Zónu netuctových filmů, pak jsem z ní vytěžil ještě další zajímavou informaci. Údajně by vydavatelství s názvem H.E.T. mělo v úterý 26. května 2009 v pošetce za běžných 49,- Kč nabídnout film Oskara Reifa Postel. Psychoanalytická groteska líčí životní příběh slabošského muže, tělocvikář Luboše, ve svém životě zcela ochromeném okolním ženským světem. Silná stylizace, širokoúhlé černobílé provedení, expresívní herecké výkony a jemně felliniovské ozvuky vytvořily pro český film 90. let značně netypické dílo.
Říká se velmi nepřesně: Žijeme na tomto světě a jsme jenom lidé… To ale není pravda. Žijeme totiž minimálně ve dvou světech: ve světě mužů a ve světě žen: a nejsme jenom lidé, ale jsme jenom muži a jsme jenom ženy. I když… Existují dnes ještě vůbec muži? S Lubošem Urnou – čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu – se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá a tedy tento svět opouští. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Dokonce by se mohlo říci, že Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Od útlého mládí až po dospělý věk. Kdo je vlastně Luboš Urna? S jistou mírou nadsázky je možno říci, že jde o určitý charakteristický typ příslušníka mužského pokolení konce dvacátého století. V jistém slova smyslu je možno Luboše označit za předobraz či určitý prototyp velice pravděpodobného mužského živočišného druhu ve třetím tisíciletí. Luboš je, stručně řečeno, reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu – mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a si podmanil plíživě agresivní svět žen.
Luboš se přitom nikterak nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost, či přímo fantazii. Dalším charakteristickým rysem jeho života je skutečnost, že žije převážně ve světě žen.
Porodila ho žena, vyrůstá mezi ženami, dospívá mezi ženami, oženil se ženou a zplodil s ní dvě děti – samozřejmě ženy, mezi ženami pracuje, mezi ženami nakonec umírá… Mužů bylo v Lubošově životě vždy poskrovnu. Ve srovnání se ženami působili jen jako pouhé stíny, epizodisti velkých slov, prázdných gest a zanedbatelných činů.
Nic Vám tenhle titul neříká? Ani není divu, byl postižen tolikerou smůlou, až je to s podivem. Přesto si obdivovatele našel:
Snad jediný český polistopadový film, který jede na vlně v českém kontextu světových šedesátých let a který za touhle vlnou zdvíhá onu příslovečnou novou vlnu, na kterou tu všichni čekáme… Ozvěny surrealismu. Záměrná rezignace na komerční úspěch a úmysl dělat skutečně umělecký film. Nádherná kamera. Magický černobílý obraz. Snové vize. Umění…
Velmi zajímavý (a u nás bohužel nedoceněný) počin na umělecké scéně. Neotřelé a originální pojetí tematiky muže a ženy, které plyne po vlnách surrealisické řeky… Oskar Reif natočil excelentní výpověď, jejíž tematika – a zejména její uchopení – převyšuje doposud stanovené hranice českého filmu. O dokonalou vizuální stránku se postaral Igor Luther (kamera), který z původně barevného záměru vytvořil širokoúhlý černobílý skvost. Tíživá atmosféra snímku je protkána jemným humorem a jeho poselství je jednoznačně vynikající záležitostí… jednoduše řečeno: je to slast nejen pro ducha, ale i pro oko. Příběh Luboše v těle Michala Przebindy je artovka jak vyšitá, která má Švankmajerovský nádech, Nezvalovu lechtivost a vizuální kreace. Bezpochyby ojedinělý počin, který si zaslouží mnohem větší pozornost.
Vtipná černá komedie se spoustou zcela originálních nápadů (obchod s použitými potravinami mě opravdu dostal). Svérázně osobitý pohled na svět a hlavně na vztahy on-ona.
Žánr: Komedie / Drama / Mysteriozní
Země původu: Česká republika / Německo
Rok vzniku: 1998
Délka: 90 minut
Premiéra v kinech: 2. února 1998
Režie: Oskar Reif
Scénář: Oskar Reif
Produkce: Václav Bílek, Jan Marhoul, Ivo Pavelek
Hudba: Georges Bizet, Antonín Dvořák, Václav Vondráček
Kamera: Igor Luther
Společnost: Barrandov Biografia / Etamp Film Praha / ČT Praha / CINECAM
Hrají: Michal Przebinda (Luboš), Stanislava Jachnická (Olga), Sylva Langová-Williams (babička), Martin Stavěl (malý Luboš), Jana Hrušková (Věra), Jaroslava Vysloužilová (Marie), Antonie Fischerová (Hanička), Dominika Kafuňková (Petruška), Jiří Hasil (Eduard), Josef Kundera (Lubošův otec), Jan Pilař (Strýc Marx), František Hájek (pan Vítek), Jiří Děd (strýc Váša), Bohumil Ličman (strýc Karel), Věra Kalendová-Nejezchlebová (Vášová), Jan Dvořák (Leopold), Hana Seidlová (Zdena), Marcela Gajdová (Těreškovová), Liliana Malkina (Bůh-žena), Andrej Kvašňák (Andrej), a další
Zvuk: Dolby Digital 5.1, PCM 2.0 česky
Titulky: česky, anglicky, německy, francouzsky, španělsky
Obraz: černobílý 16:9 (2,35:1)
Bonus: Postel Remastered, filmografie, Postel v datech, teaser, trailer, DVD-ROM (scénář)