Filmový časopis Home Cinema číslo 2006/06 vychází s filmem Samuraj. Původní název filmu zní Zatoichi a je režisérským i scénáristickým dílem muže, který se jmenuje Takeshi Kitano.
V roce 2003 natočil japonský režisér Takeshi Kitano film o slepém mistru meče Zatoichim podle povídky Kana Shimozavy. Děj se odehrává v Japonsku v 19. století. mnohá japonská města a vesnice ovládaly kruté gangy. Zatoichi je slepý poutník, který se živí hazardními hrami (především hrou v kostky) a jako masér. Pod jeho chatrným zevnějškem se ale skrývá skutečný mistr meče, který se nebojí postavit i značné přesile.
Nikdo z jeho protivníků netuší, že v tomto na první pohled ubohém člověku se skrývá dech vyrážející schopnost ovládat meč s takovou přesností a citem, že žádný protivník nemá šanci ho zdolat. Na své pouti se dostane do malého města v horách, které terorizuje skupina bojovníků v čele s nemilosrdným Ginzem. Zároveň se Zatoichim se ve zde objeví Ronin (samuraj – osobní strážce – bez pána), který zde hledá práci, aby mohl nechat léčit svou nemocnou manželku. Díky němu následně Ginzo vyvraždí veškerou svoji konkurenci, čímž se stane neomezeným pánem nad obyvateli vesnice a jejich životy.
Zatoichi jako vášnivý hazardní hráč využije príležitost i zde zkusit šťěstí. Během hry se seznámí s dvojicí gejš. Ty jsou stejně nebezpečné jako krásné. Do města prišli s jediným úmyslem – pomstít smrt svých rodičů, kterou má na svědomí Ginzo. Zatoichi se stane jejich ochráncem a spolubojovníkem.
Odvážný… provokující… svobodný… to vše je Zatoichi, slepý poutník, který si na živobytí přivydělává masážemi a hazardem. Za jeho skromným vzhledem, se však skrývá dechvyrážející schopnost ovládat meč s přesností a citem, že žádný protivník nemá šanci. Na své pouti se dostane do malého městečka v horách, které terorizuje skupina bojovnícků v čele s nemilosrdným Ginzem. Zatoichi, jako vášnivý hazardní hráč využije příležitost a zkusí štěstí i zde. Po dobu hry se seznámí se dvěma gejšami, které jsou stejně tak nebezpečné, jako krásné. Do města přišly pouze s jediným úmyslem, pomstít smrt svých rodičů, kterou má na svědomí Ginzo. Zatoichi se stane jejich ochráncem a spolubojovníkem…
Japonský režisér Takeši Kitano je všestranný umělec. Své filmy nejen režíruje, ale také si je sám stříhá, píše k nim scénáře a nezřídka v nich hraje hlavní role. Když se z extrovertního televizního komika na začátku devadesátých let „převtělil“ v uměleckého režiséra snímků, v nichž se dlouhé zenové záběry střídají s naprosto nečekanými výbuchy brutálního násilí, musel to být pro japonskou kulturu šok.
Kitanovy snímky nejsou vůči divákovi právě vstřícné, protože vyžadují zvláštní způsob vnímání. Ale Samuraj, který velmi důmyslně kombinuje žánr bojového filmu s vyprávěcími postupy uměleckého filmu, je zřejmě nejzábavnější. Kitano jej pojal jako poctu a zároveň variaci na klasickou sérii béčkových „džidai-geki“ filmů o slepém bojovníkovi Zatoičim, který se s mečem ohání spolehlivěji než většina vidících padouchů kolem.
Ve svém snímku otevřeně odkazuje na příběh Kurosawova filmu Yojimbo (Tělesná stráž, 1961) známý také z remaku v podobě spaghetti westernu Pro hrst dolarů (1964). A aby byla pocta dokonalá, zahrál si i hlavní roli. Jeho verze „zatoičiova“ mýtu však dalece přesahuje hranice běžného remaku či dalšího opakování známé legendy. Za prvé je neotřelým uměleckým průnikem mezi japonskou kinematografií sedmdesátých let a současným japonským filmem, a za druhé vynalézavou oslavou zvuku (na rozdíl od filmů ve stylu původního Zatoičiho, v nichž byl důraz kladen na efektnost obrazu a zvuk měly většinou velmi špatný).
Neskrývaně digitální krev jako by potvrzovala nedůvěryhodnost viděného a nutila nás vnímat především rytmus diktovaný zvukem. Ten se ve spojitosti s neustále připomínanou slepotou a silou hrdiny v jeho dokonalém sluchu stává dominantním prvkem filmu. Kitano prostřednictvím zvuku vnáší do tradičního žánru muzikálové prvky a rytmizuje i naprosto všední činnost (když vesničané pracují na poli, kopou do hlíny v promyšleném rytmu) či obvykle nijak nezdůrazňovanou zvukovou kulisu (dopadající kapky deště). Naopak zrak klame a většina protivníků zemře právě proto, že Zatoičiho podcenila jako slepého, a tím podle nich i slabšího protivníka.
Kromě tajemstvím opředené ústřední postavy Zatoičiho zalidnil Kitano svět filmu řadou okouzlujících charakterů (od sourozenecké dvojice až k mladému bláznovi, který touží stát se samurajem). Na rozdíl od jiných Kitanových filmů nabízí Samuraj de facto uzavřený a divácky atraktivní vyprávěcí oblouk. Citlivější povahy možná poněkud překvapí krvavost choreograficky precizních akčních scén, které přicházejí přesně tak nečekaně, jak jsme u tohoto režiséra zvyklí, ale možná si právě tyto bezezbytku užijí z hlediska západního diváka bezuzdně praštěnou, ale každopádně stoprocentně originální muzikálovou scénu v závěru.
O režisérovi:
Vyhodili ho ze školy, má potetované celé tělo, odbarvené vlasy na blond, miluje hip-hop, motorky a umění. Neuvěřitelná kombinace? Takový je Takeshi Kitano, režisér, scénárista, editor a hlavní představitel filmu Samuraj, který sbírá odborné i divácké ocenění po celém světě. Přátelé o něm hovoří, že je „takový normální génius“ a nikoho prý jeho nejnovější megaúspěch nepřekvapil. Na filmu totiž pracoval deset let. Sám si napsal scénář, zrežíroval a také ho sám nastříhal. „Samuraj je přesně takový, jaký jsem já,“ říká Kitano, „rozporuplný a vášnivý.“
SAMURAJ V ČÍSLECH
Příprava filmu trvala 10 let
Za tu dobu Kitano strávil víc než 6 000 hodin trénováním bojových umění
Aby se ztotožnil s postavou, nosil víc než dva roky odbarvené vlasy na blond
Režisér angažoval 60 nejlepších stepových tanečníků a hip-hopových skupin z celé krajiny, které vybíral na 15 konkurzech v průběhu jednoho roku, kterých se zúčastnilo víc než 1000 lidí
Štáb filmu tvořilo 511 lidí
Práce v střižně trvali souhrnně víc než půl roku
Ze 108 natočených bojových scén ve filmu zůstalo 34
Všechny bojové scény snímaly najednou dvě kamery. Do filmu se nakonec dostaly záběry z té kamery, která poskytla větší dynamiku boje.
Originální název: Zatoichi
Rok vzniku: 2003
Délka: 116 minut
Údaje o DVD:
Zvuk: Dolby Digital 5.1 japonsky, česky
Titulky: česky
Obraz: barevný PAL DVD9 16:9 (1,85:1)
Bonus: trailer, fotogalerie, z naší nabídky
V časopise dále najdete:
Srovnávací test DV kamer
40" LCD televizor Fujitsu Siemens
AV receiver a DVD přehrávač harman/kardon
přenosný DVD přehrávač Hyundai
Návody a rady: Polámaný DivX, Kopírování z DV kamery do HDD rekordéru, Dlouhodobý test DVD médií
Filmy na DVD: Oliver Twist, Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň, Zlomené květiny…
Profily: Jim Jarmusch, Roman Polanski, Tim Burton