Prodloužený únor se za chvíli nachýlí ke svému konci, je nejvyšší čas ohlédnout se po tom, co uvádí firemní magazín Supraphonu s informacemi, Co je nového (či spíše už bylo) za první dva měsíce roku 2012.
Jako již tradičně, část textů byla obsahem samostatných tiskových zpráv, část jsou novinky.
IVAN MLÁDEK & BANJO BAND- Jožin z bažin a dalších 80 písní – 3CD Zlatá kolekce
Velká kompilace songů mistra českého písňového humoru! Celkem 81 skladeb na 3CD je zábavnou procházkou všemi fázemi hudebního vývoje bandžisty, skladatele, textaře a zpěváka Mládka, od swingujících začátků přes absolutní (i mezinárodní) hitovost až po zcela spolehlivou účinnost těch současnějších písní.
Titul vychází: 20. ledna 2012
Doporučená cena 3CD: 399,- Kč
FLAMENGO – KUŘE V HODINKÁCH – Jubilejní edice
Legendární české rockové album se vrací! Uplyne přesně 40 let od vydání průlomové desky, na níž se potkaly elektrický bigbít a básnictví Josefa Kainara v unikátní symbióze. Na onen rok 1972 i z mezinárodního hlediska mimořádně kompaktní hudební monolit, spojující obrovskou energii, moderní aranže s využitím dechů a přes spíše jednoduché nahrávací zařízení dosažený nadčasový zvuk.
Producent Hynek Žalčík pomohl vzniku alba i jeho prosazení do edičního plánu Supraphonu a propojil mladé muzikanty s bluesovým básníkem těsně před koncem žití. Pánové Fořt, Khunt, Kubík, Kulhánek, Mišík a Šedivý překročili obvyklý rockový slovník směrem k barevnějším obrazům, obratům a sdělením. Limitovaný vstupní náklad a úmyslné nedolisovávání, způsobené také pozdějším odchodem části kapely do ciziny, stejně jako sada skvělých koncertů, učinily téma Kuře v hodinkách absolutním pojmem.
Aktuální reedice nabízí původní album a přidané bonusové písně Každou chvíli, Týden v elektrickém městě a Kuře v hodinkách (alternativní singlová verze). Zásadní okolností je nový remastering z původních pásů, proti minulosti umožňující přenést maximum kdysi natočeného do podoby CD. Výpravný booklet s kompletem textů vytvořil Karel Haloun ve stopách jeho vlastní verze z roku 1998, je ale doplněný a upravený do elegantní digipakové podoby. Kuře v hodinkách, model 2012: navždy brilantní rock v jubilejním zvuku a balení!
Titul vychází: 24. února 2012
Doporučená cena CD: 279,- Kč
DAVID DEYL- HLAVOLAM – edice 2012 & bonusy
David Deyl vydal své debutové album produkované Danielem Hádlem v červnu roku 2009. Album nabízí posluchačům hned 3 velké hity, „Teď hned“, „Akorát“ a „Hry o nás“. Všem skladbám se skvěle dařilo v našich rádiích a dodnes patří do playlistů řady významných stanic. Na albu se podíleli významnou měrou také kytarista Marcus Tran (kytara a produkce Ewa Farna), bubeník Richard Scheufler (rock opera Antigona, Bára Zemanová) a baskytarista Marek Haruštiak (Krucipüsk). Nedílnou součástí jsou texty, o které se postarali Tomáš Roreček (Kryštof, Chinaski, Ready Kirken), Tomáš Jugi Staněk z UDG, Jana Rolincová (Black Milk, Helena Zeťová) a Petra Glosr Cvrkalová (Ewa Farna). Hlavolam nyní vychází v reedici již pod hlavičkou Supraphonu, obohacený o dva bonusy v podobě remixů skladeb Hry o nás a Akorát.
Titul vychází: 10. února 2012
Doporučená cena CD: 199,- Kč
YVONNE SANCHEZ- MY GARDEN
Yvonne Sanchez, jedinečná zpěvačka polsko-kubánského původu, žijící však již řadu let v Praze, vydala My Garden v září 2008 jako své druhé album. Yvonne Sanchez se svým medově sametovým hlasem okouzlila obecenstvo po celém světě. S hudbou začínala v jejím rodném Polsku, ale vše skutečně odstartoval až rok 1994, kdy se přestěhovala do Prahy. V následujícím roce 1995 uskutečnila svůj první koncert ve slavném pražském jazzovém klubu Reduta a stále více vynikala na pražské hudební scéně, až se dostala na její vrchol, kterého dosáhla oceněním Vokalistka roku (1998) prestižní Českou jazzovou společností. Cesta muzikanta se nikdy nedá plánovat a Yvonne není výjimkou. Účinkovala v Německu, Anglii, Izraeli, Portugalsku, Brazílii, Francii, Polsku, na Kubě a ve Spojených státech. Tyto různé kultury působily na její vývoj jako katalyzátor. Poté, co vybočila mimo konvenční pojetí jazzu, přijala za svou hudbu svého latinského původu, tedy bossa novu a sambu. Autorské album Yvonne Sanchez My Garden bylo natočeno v Čechách a Polsku a instrumentálně se na něm podílí špička jazzové domácí scény a zároveň řada skvělých zahraničních hudebníků. Finální mix a následný mastering provedl v Polsku Tadeusz Mieczkowski. Tento uznávaný producent a zvukař se podílel například i na albech Dana Bárty, anebo na společném projektu Anny Marie Jopek a Pata Methenyho. Za My Garden získala Yvonne nominaci ve výročních cenách Akademie populární hudby Anděl 2008 v hlavní kategorii Album roku.
Titul vychází: 10. února 2012
Doporučená cena CD: 249,- Kč
ALEXANDROVCI – SVATÁ VÁLKA – Revolution in Hi-Fi
Mnohohlavý sovětský/ruský soubor písní a tanců potřetí na supraphonském CD!
Minulé dvě úspěšné kompilace představily historické nahrávky světově proslulého hudebního, pěveckého a tanečního tělesa s nepochybnou kvalitou i citem pro monumentální patos. Toto pokračování přináší také část repertoáru pro původně vojenský soubor z nejtypičtějších, totiž válečné a revoluční songy.
Nahrávky pocházejí z let, kdy snímací technika – podpořená aktuálním remasteringem – dala šanci na mnohem solidnější zvuk, než nabízely šelakové desky. Pořízené především v druhé polovině padesátých a na začátku šedesátých let jsou tu písně o vojácích odcházejících na frontu, partyzánech i Čapajevovi, nechybí ani zásadní hrdinská témata, včetně titulní Svaté války.
Vedle písní shrnutelných pod název Vpřed! tu najdete také pamětnickou klasiku, představovanou například skladbami Políčko, pole, Šumí Amur nebo Daleko, daleko. Pro obří mužský sbor však byly zaranžovány též árie z oper klasických (Verdiho Ernani) nebo moderních (Molčanovova Záře). Doplnění písničkami pro Prahu nebo Bukurešť odpovídá socialistické internacionálnosti koncertování, bonusová Marseillaisa je důkazem prvního velkého mezinárodního ohlasu Alexandrovců na Světové výstavě v Paříži.
Alexandrovci: dramatická hudební témata pro světově slavný pěvecký sbor!
Titul vychází: 10. února 2012
Doporučená cena CD: 199,- Kč
MIROSLAV HORNÍČEK – JABLKO JE VINNO
Čtou Libuše Švormová a Miroslav Horníček
Hudba Milan Baginský
Režie Jiří Šrámek
Vybrané dialogy protagonistů ze stejnojmenné knihy Miroslava Horníčka ironizují úsměvně téměř scholastické spory o podílu žen či mužů na lidském pokroku. Na osudech tří známých historických dvojic je relativizována vžitá představa o průběhů osudných setkání Samsona a Dalily, Ctirada a Šárky a Oldřicha a Boženy. Tito slavní mužové i ženy, představeni v jiném světle, než jaký dosud nabízela historie a literatura, působí jako normální smrtelníci s pochopitelnými a všem nám důvěrně známými chybami i přednostmi. Z dialogů navíc vysvítá přitažlivost, kterou k sobě všichni zmínění věhlasní hrdinové cítí, okořeněná zajímavě lstí a ješitností, jež je vlastní oběma pohlavím.
Chytrý, kultivovaný a laskavý humor Miroslava Horníčka je patrný ve všech jeho uměleckých projevech, v literárním díle, čteném samotným autorem, si jej však můžeme vychutnat především. Neotřelý, lehce ironický pohled Miroslava Horníčka na vybrané slavné milenecké dvojice minulosti
Titul vychází: 20. ledna 2012
Doporučená cena CD: 199,- Kč
VOSKOVEC + WERICH- POSLEDNÍ FORBÍNA – Setkání ve Vídni 1974
Hovoří Jiří Voskovec a Jan Werich
Záznamy z archivu Karla Koliše, nahrané amatérsky v říjnu 1974 ve Vídni oběma protagonisty, důkladně vyčištěné a digitalizované Tomášem Gsöllhoferem.
Na podzim roku 1974 se ve Vídni, v domě mecenáše Herberta Turnauera, sešli na tři týdny druzi, přátelé, divadelníci, myslitelé, komici, herci, spisovatelé a maximální navršitelé slávy Osvobozeného divadla, kamarádi Jiří Voskovec a Jan Werich. Čtyři večery svého pobytu věnovali u magnetofonu nahrávce vzpomínek, vyprávění a upřesňování důležitých okamžiků svého života. Patnáct minut z tohoto vzpomínání již vyšlo před mnoha lety (1975) v USA na LP Relativně vzato, nyní, po 38 letech vychází tento záznam téměř kompletní na 2 CD. Unikátní rozhovor je o to cennější, že V+W se zde setkali naposledy osobně. Zásadními tématy této jejich „poslední forbíny“ jsou vzpomínky na mládí a studia na tzv. Křemencárně, Werichovo totální zklamání z nemožnosti cokoliv v době normalizace v Čechách publikovat a jakkoliv se uplatnit, vzpomínky na Jana Masaryka a Julia Fučíka a radost z toho, že fenomén, zvaný Osvobozené divadlo, oslovuje i další generace mladých lidí, kteří znají zpaměti předscény, písničky, i celé pasáže z her slavné dvojice. V bookletu jsou otištěny statě tří autorů. Majitel záznamu Karel Koliš zajímavě popisuje historii setkání, František Cinger doplňuje podrobnosti a Jiří Černý takto glosuje: „Číst Voskovce a Wericha je duševní potěšení. Slyšet jejich hlasy je však přímo tělesná rozkoš… Přátelství Jiřího a Jana překlenulo i oceán a jejich dvojhlas nevyschnul dodnes.“ František Cinger končí svůj text prohlášením: „S o to větší pozorností naslouchejme jejich vyprávění, které činili s vědomím, že může jít o vzkaz budoucím generacím. O odkaz nám i našim potomkům.“
2 CD unikátního, dosud nepublikovaného záznamu z posledního setkání Jiřího Voskovce a Jana Wericha za hranicemi nesvobody.
Titul vychází: 10. února 2012
Doporučená cena 2CD: 299,- Kč
UKOLÉBAVKY PRO NEJMENŠÍ – Hajej, můj andílku
Lidové písně z Čech a Moravy
Zpívají Jarmila Miháliková, Hana Chlomková, Ludiše Dunděrová,Vlasta Grycová, Anna Hlavenková a dětský sbor z Hradce Králové
Hraje Musica Bohemica, dirigent Jaroslav Krček
Ukolébavky jsou první písně, které dítě slyší. Patří k základním hudebním prvkům každé kultury v celé historii lidstva. V našem výběru jsou lidové ukolébavky z Čech či Moravy, zpívané jednohlasně i sborově souborem Musica Bohemica, jehož zakladatelem a uměleckým vedoucím je Jaroslav Krček. Členové sdružení se věnují interpretaci tvorby různých historických vrstev, také hudby lidové a pololidové. V nahrávce najdeme známé písně, jako Spi, děťátko, spi, Hajej můj andílku, Černé oči jděte spát, ale i méně známé krajové varianty uspávanek např. z Chodska, či Hrozenkova. Mezi těmito lidovými písněmi se vyskytuje jediná se zaručeným autorem. Je jím Jan Amos Komenský s písní Spi, mé milé poupě.
Dítě je uspáváno příjemnými, něžnými zvuky, jež pravidelným rytmem napodobují tep lidského srdce. Zde je také původ citové vazby k matce a rodině. Ukolébavky vytvářejí silné pouto mezigenerační, zbavují děti stresu, působí uklidňujícím dojmem. Texty těchto písní vznikaly během staletí přirozeně, ze silného citu, tak jako pravá poezie, a nezanikly, předávány z generace na generaci. Většina z nás některou zde uvedenou píseň zná z raného dětství. Výběr však může pomoci i těm, kteří by rádi použili ukolébavku jako nejsnazší a nejjednodušší způsob, jak dítě uspat.
Ukolébavky jsou písně, zpívané s velkou láskou, proto je jejich účinek trvalý, funkční a ničím nenahraditelný.
Titul vychází: 10. února 2012
Doporučená cena CD: 199,- Kč
Sofia Gubajdulina – kompletní smyčcové kvartety
Smyčcové kvartety č. 1–4, Reflexe na téma B-A-C-H
Stamicovo kvarteto: Jindřich Pazdera – 1. housle, Josef Kekula – 2. housle, Jan Pěruška – viola, Petr Hejný – violoncello
Sofia Gubajdulina , jedna z nejvýraznějších skladatelských osobností současnosti, o sobě říká, že je „dcerou dvou světů, jejíž duše žije v hudbě západu i východu“. Z otcovy strany poznala svět islámské kultury, z matčiny strany svět křesťanství, v němž si našla identitu v pravoslaví. Cestu k jejímu osobitému stylu lemovaly vlivy J. S. Bacha, Weberna a Šostakoviče, jenž ji povzbuzoval, aby nepřestávala být sama sebou a „šla dál po pomýlené cestě“, kterou jí od počátku vytýkali strážci estetické korektnosti. Její osobní příběh je příběhem zápasu o existenci v pravdě, vedeného s klidem, trpělivostí, vytrvalostí a vnitřním přesvědčením. Pět smyčcových kvartetů představuje osobitou cestu za vizí svobody za hranicemi jakéhokoliv systému: pohybuje se mimo svět dur-mollové tonality, používá mikrointervaly, seriální postupy, aleatoriku, neobvyklé způsoby hry, odhaluje netušené možnosti nástrojů, pracuje s prostorem, pohybem hudebníků apod. Pozorným tlumočníkem této první kompletní nahrávky je Stamicovo kvarteto, soubor reprezentující vyhlášenou českou kvartetní školu.
„Otázky bez odpovědí“ – smyčcové kvartety Sofie Gubajduliny v první kompletní nahrávce.
Titul vychází: 20. ledna 2012
Doporučená cena CD: 329,- Kč
Josef Bohuslav Foerster – kompletní klavírní tria
Klavírní trio č. 1 f moll op. 8 (1883), Klavírní trio č. 2 B dur op. 38 (1894), Klavírní trio č. 3 a moll op. 105 (1922)
Janáčkovo trio: Jiří Pospíchal – housle, Marek Novák – violoncello, Markéta Janáčková – klavír
Dílo Josefa Bohuslava Foerstera (1859–1951) v posledních letech plným právem zažívá svou renesanci. Po úspěšných nahrávkách obou houslových koncertů (SU 3961-2), violoncellového koncertu (SU 3989-2) a kompletních smyčcových kvartetů (SU 4050-2) Supraphon přináší první digitální nahrávku kompletních klavírních trií. Podobně jako smyčcové kvartety, reprezentují i tři klavírní tria ve Foersterově díle různá životní období; mezi prvním a třetím z nich je časový odstup téměř čtyřiceti let. Své první trio dedikoval autor Edvardu Griegovi. Norský skladatel na něm ocenil „vážné, citově hluboké nadání, spějící za vysokými ideály“. Poslední trio zkomponoval Foerster v Praze, kam se vrátil po pětadvacetiletém působení v Hamburku a ve Vídni. Trio odráží bouřlivý poválečný hudební vývoj a lze jej označit za jednu ze skladatelových nejprogresivnějších skladeb vůbec. Mladé Janáčkovo trio patří ve svém oboru k interpretační špičce; Foersterovo dílo zde tlumočí s pochopením autorova niterného světa a s plným nasazením.
Foersterova klavírní tria v první kompletní digitální nahrávce.
Titul vychází: 20. ledna 2012
Doporučená cena CD: 329,- Kč
Hommage à Zuzana Růžičková / cembalo
J. S. Bach – Chromatická fantasie a fuga d moll, BWV 903, Francouzská suita č. 5 G dur, BWV 816, Koncert pro cembalo č. 9 G dur, BWV 980
Domenico Scarlatti – Sonáty pro cembalo (výběr)*
Manuel de Falla – Koncert pro cembalo, flétnu, hoboj, klarinet, housle a violoncello *
Viktor Kalabis – Šest dvouhlasých kánonických invencí pro cembalo, op. 20*
Francis Poulenc – Concert champêtre – koncert pro cembalo a orchestr*
Jan Rychlík – Hommaggi gravicembalistici pro cembalo *
(*poprvé na CD)
Bohuslav Martinů – Koncert pro cembalo a malý orchestr, H. 246
Zuzana Růžičková – cembalo, Česká Filharmonie / Kurt Sanderling, Filharmonický komorní orchestr / Václav Neumann ad.
Zuzana Růžičková – výjimečná osobnost, které dobová kritika přisoudila titul První dámy cembala; po Wandě Landowské převzala štafetu v úsilí o rehabilitaci cembala na koncertních pódiích. Její cestu mezi průkopníky cembalové hry určoval celoživotní vztah k Bachovi, jehož dílo pro svůj nástroj nahrála kompletně. Provázela ji ale i řada přátel a osobností, s nimiž se setkávala: K. Ančerl, G. Klein, Svjatoslav Richter či J. Suk. Nezůstala však pouze bachovskou specialistkou; vedle staré hudby nahrála všechna klasická díla novodobá, nevyjímaje Poulencův „Venkovský“ koncert a milovaný koncert Bohuslava Martinů, k jehož objevování přispěla uváděním po celém světě. Řada skladeb pak vznikla přímo pro Zuzanu Růžičkovou: skladby Jana Rychlíka či pozoruhodných Šest dvouhlasých kánonických invencí Viktora Kalabise, životního partnera cembalistky. Z rozsáhlé a vysoce ceněné diskografie Zuzany Růžičkové, kterou Supraphon zachycoval po desítky let, přinášíme k jejímu životnímu jubileu tento reprezentativní výběr. Jeho podstatná část vychází vůbec poprvé na CD.
Cembalové lásky jubilantky Zuzany Růžičkové – od Bacha po 20. století.
Titul vychází: 27. ledna 2012
Doporučená cena 2CD: 299,- Kč
Ludwig van Beethoven – kompletní houslové sonáty / Suk, Panenka
Ludwig van Beethoven – Sonáty pro housle a klavír č. 1–10
Nahráno 1966-67
Josef Suk – housle, Jan Panenka – klavír
Deset houslových sonát představuje v Beethovenově díle nepřehlédnutelnou dominantu; stejně významné postavení má jejich kompletní nahrávka z let 1966-67 v diskografii Josefa Suka a Jana Panenky. S odstupem času i tato nahrávka potvrzuje, jak výsadní místo měl Beethoven v repertoáru obou umělců. Pověstný krásný tón Josefa Suka je naprosto ve službě skladatele, jeho housle vyprávějí a zpívají. Panenkův Beethoven stále překvapuje bohatstvím artikulace, čistotou stylu a průzračným tónem. Mezi oběma umělci panuje porozumění a souhra podobná intimitě setkání dvou dobrých přátel po dlouhém odloučení. Jejich projev je prostý egoismu – oba dávají své hlasy, veškerou technickou virtuositu a muzikalitu do služeb skladatelova génia. Není divu, že tato nahrávka téměř po půl století stále patří k nejvyhledávanějším beethovenským kompletům. Pro současné vydání byla nově zdigitalizována a jemnou rukou remasterována z původních pásů. Slovo „legendární“ je ve spojení s touto nahrávkou a oběma svrchovanými hudebníky zcela namístě.
Remasterovaný Beethoven se Sukem a Panenkou – legendární nahrávka, skvělý nový zvuk.
Titul vychází: 27. ledna 2012
Doporučená cena 4CD: 499,- Kč
Great Czech Conductors / Rafael Kubelík
CD 1: Antonín Dvořák – Symfonie č. 8 G dur op. 88, Klavírní koncert g moll op. 33
CD 2: Dmitrij Šostakovič – Symfonie č. 9 Es dur op. 70*, Bohuslav Martinů – Symfonie č. 4 H 305. Bonusy: Bohuslav Martinů – Památník Lidicím H 296*, Václav Dobiáš – kantáta Stalingrad*
(*Poprvé na CD)
Rudolf Firkušný – klavír, Česká filharmonie, dirigent Rafael Kubelík
Symbolicky právě jméno Rafaela Kubelíka otevírá supraphonskou řadu archivních nahrávek s nejvýznamnějšími českými dirigenty. Kubelíkova cesta ke katarzi, kterou představovala legendární Má vlast na prvním svobodném Pražském jaru roku 1990, však trvala více než půl století. Ve dvaceti letech poprvé dirigoval Českou filharmonii, V osmadvaceti (1942) se stal jejím šéfdirigentem. Vzácné nahrávky na tomto 2CD pocházejí z let 1944–1948, před Kubelíkovou emigrací. Z Dvořáka, který patřil k repertoárovým dominantám ČF, se v Kubelíkově podání dochovala interpretačně osobitá nahrávka Osmé symfonie a Klavírního koncertu s bravurním výkonem mladého Rudolfa Firkušného. Kubelík však odvážně uváděl i zcela soudobý repertoár. Živý snímek Šostakovičovy Deváté symfonie z prosince 1945 (tedy tři měsíce po dokončení díla!) je pravděpodobně její vůbec první nahrávkou. Tíživou zkušenost válečných let reflektuje i Martinů Symfonie č. 4. Unikátní snímky Památníku Lidicím a Dobiášova Stalingradu dokreslují atmosféru doby. Kubelíkovy nahrávky ze 40. let už jasně napovídají o legendě, která se po dalších 40 letech před světovými orchestry mohla na jaře 1990 vrátit do svobodné Prahy.
Objevné rané nahrávky dirigentské legendy jménem Rafael Kubelík.
Bedřich Smetana- DALIBOR
Opera o 3 dějstvích na libreto Josefa Wenziga a Ervína Špindlera
Václav Zítek (Vladislav), Vilém Přibyl (Dalibor), Jaroslav Horáček (Žalářník), Eva Děpoltová (Milada), Naďa Šormová (Jitka)
Sbor opery Státního divadla v Brně, sbormistr Josef Pančík, Státní filharmonie Brno, dirigent Václav Smetáček
Mezi poklady českých oper nacházíme tentokrát Smetanova Dalibora v nastudování Václava Smetáčka z roku 1979.
Třetí Smetanova opera Dalibor (1868) překvapila po slunné Prodané nevěstě chmurnou atmosférou pozdně gotického příběhu a neobyčejnou vášnivostí citu. Smetanovi nabídl libreto Josef Wenzig, který sice česky cítil, ale byl německy vychován a v německém jazyce psal. Jeho text přeložil Ervín Špindler, aby mohl Smetana komponovat na verše v češtině. Někdy se o Daliborovi v zahraniční muzikologické literatuře hovoří jako o českém „Fideliovi“. Paralela se nabízí v přestrojení hlavní hrdinky do mužských šatů. Milada je však zcela jiného založení, než věrně oddaná Leonora. Nejde zde o manželskou lásku, nýbrž o stravující vášeň, jíž proti své vůli a zdravému rozumu vzplane žena, poté co spatří muže netušeného vzrůstu, energických gest a neochvějného rozhodnutí pomstít smrt zabitého přítele. Navíc Smetanova opera na rozdíl od Beethovenovy je cele prokomponovaná, scénické proměny jsou podloženy hudebními předěly a užívá příznačné motivy. Smetana započal svou kompoziční práci polovině dubna 1865 a na konci roku 1867 Dalibora dokončil. Premiéra se konala v Novoměstském divadle (dnešní Státní opera Praha) 16. května 1868, kdy byly na nábřeží položeny základní kameny k Národnímu divadlu.
Reedice této nahrávky je součástí cyklu s názvem Poklady české opery, ve které se postupně objevují další na CD dosud nevydané záznamy kompletních oper. Na CD dosud nevydaná opera Bedřicha Smetany Dalibor v nastudování dirigenta Václava Smetáčka.
Titul vychází: 24. února 2012
Doporučená cena CD: 199,- Kč
Chanson dans la nuit (Píseň noci) / Jitka Hosprová, Kateřina Englichová
Hudba pro violu a harfu: C. Debussy – Beau soir, Romance, Dívka s vlasy jako len, M. Ravel – Habanera a Pavana, G. Fauré – Aprés un rêve, F. Kreisler – Siciliano a Rigaudon, G. Klein – Ukolébavka, M. Marais – Pět starých francouzských tanců, J. S. Bach, Z. Lukáš ad.
Jitka Hosprová – viola, Kateřina Englichová – harfa
Měkký, postříbřený tón harfy a syté, temné barvy violy jako by předurčovaly tyto dva nástroje pro tichou noční píseň či ukolébavku. Chanson dans la nuit je meditací v tichu noci… Ale Jitka Hosprová a Kateřina Englichová umějí svými nástroji noc i roztančit. Posluchače čeká bezmála hodina okouzlující hudby pro violu a harfu od mistrů baroka až po francouzské impresionisty. Při poslechu se nechce věřit, že Dívka s vlasy jako len či Ravelova Pavana nevznikly původně pro tyto nástroje a že je vůbec lze hrát jinak. Program vznikl pro koncertní cyklus České filharmonie „Pro budoucí maminky“, kde se těší velké oblibě. Je příjemné na chvíli vyměnit jasný hlas houslí za temnější barvy violy, brilanci klavíru za dotýkané tóny harfy, zvláště když jsou oba nástroje v rukou dam stejnou měrou půvabných jako i nadaných a povolaných. Jejich hudba si nachází cestu rovnou k srdci.
Píseň noci na strunách violy a harfy – hodina půvabné hudby, kterou srdce dobře zná.
Titul vychází: 24. února 2012
Doporučená cena CD: 329,- Kč
ANTONÍN DVOŘÁK – SYMFONICKÉ DÍLO
Antonín Dvořák – Symfonie č. 1–9* (komplet, nahrávky z let 1972-74), Symfonické básně opp 107–110 (Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat, Holoubek), Koncertní předehry (V přírodě op. 91, Karneval op. 92, Othello op. 93), Symfonické variace pro velký orchestr op. 78
(* Poprvé u Supraphonu na CD)
Česká filharmonie, dirigent Václav Neumann
Dílo Antonína Dvořáka se těší na pódiích i v nahrávacích studiích oblibě, kterou se může chlubit jen několik málo dalších skladatelů v celé hudební historii. Symfonická tvorba je však tou oblastí, se kterou je Dvořákovo jméno spojováno nejčastěji. Předkládaná krabička obsahuje na 8 discích hned několik kompletů a shrnuje nejzávažnější Dvořákova symfonická díla. Vedle Symfonických básní a Koncertních předeher se zde poprvé u Supraphonu na CD objevuje pečlivě zremasterovaná Neumannova analogová nahrávka kompletních symfonií z let 1972-74 (dříve na CD vyšly pouze digitální nahrávky z 80. let). Václav Neumann navázal na silnou dvořákovskou tradici ČF po svých předchůdcích V. Talichovi a K. Ančerlovi a rozvinul ji ve zvukové barevnosti a romantickém rozmachu. Po dvou komorních kompletech (Panochovo kvarteto ad., SU 3815-2, SU 3921-2) a klavírním integrálu (R. Kvapil, SU 4018-2) si teď do knihovničky můžete přidat další ze „světů“ Dvořákova obdivuhodného díla ve vysoce ceněné interpretaci s pečetí české dvořákovské tradice.
Dvořákův symfonický komplet s romantickým rozmachem Václava Neumanna – poprvé na CD.
Titul vychází: 24. února 2012
Doporučená cena 8CD: 799,- Kč
A ještě něco málo do Warnerů:
Ed Sheeran – „+“
Velký objev loňského roku má hlas plný citu a písničky, které vás osloví. Edovy písně stejnou měrou inspirovali Jay-Z a Damien Rice. Ed je výjimečný talent, jehož směs talentu a nadání je vskutku ohromující. Tam, kde bezpočet dalších zpěváků ztroskotá v dnešním věku informačního přetížení, Edův talent a hudba jasně září. Svou sebejistotu nestaví na písničce nějakého jiného autora, kterou by zabrnkal v odpoledním vysílání televize, ale na stovkách koncertů, které odehrál sám, jen se svou kytarou, krabičkami se kterými vytváří jedinečné zvukové smyčky a publikem. Na jaře roku 2010 po dvou letech neustálého koncertování, Ed nahrál živou verzi „You Need Me, I Don’t Need You“ pro SBTV, hlavní kanál YouTube. Během dvou dnů klip shlédlo 100 000 diváků a k dnešku má více než pět miliónu diváků. O pár dnů později skládá skladbu „The A Team“ – příběh dívky, kterou potkal v azylovém domě pro bezdomovce. Klip již vidělo přes 24 milionů diváků. To jsou zároveň i první dva oficiální singl z na podzim vydaného debutového alba „+“. To se stalo v Anglii senzací a výsledkem jsou i 4 nominace na letošní Brit Awards.
Sean Paul – Tomahawk Technique
Sean Paul, největší hvězda současného reggae a dancehallu vydá nové album Tomahawk Technique 20. února letošního roku. Držitel Grammy na své novince zachovává osvědčený model, který mu na předchozích albem The Trinity, Dutty Rock a Imperial Blaze přinesl nesmírnou popularitu po celém světě, milionové prodeje, velké hity jako „Get Busy”, „Temperature”, „Baby Boy” a další, ale i respekt umělce držícího vysoko svou uměleckou laťku. Předzvěstí nového alba je v naších rádiích bodující jeho velký comebackový hit „Got 2 Luv U”, který nové album bude otevírat. Na Tomahawk Technique spolupracovala současná producentská elita jako Benny Blanco (Katy Perry, Justin Bieber, Wiz Khalifa, Ke$ha), Rico Love (Natasha Bedingfield, Nelly, Diddy, Usher) a Stargate (Rihanna, Ne-Yo, Chris Brown).
The Doors – L. A. Woman (40th Anniversary)
Zdálo by se, že k celkově šestému a zároveň poslednímu studiovému albu legendární americké kapely THE DOORS L. A. Woman (vyšlo 29. dubna 1971) už nelze nic dodat. Dva měsíce ve studiu v L.A. tehdy daly vzniknout deseti skladbám, včetně hitů „Love Her Madly“ a „Riders On The Storm“. Nyní vychází 2CD L. A. Woman (40th Anniversary), obsahující remasterovanou podobu původního alba, na druhém disku dříve nevydané alternativní verze skladeb a nově objeveno píseň „She Smells So Nice“. 2LP L. A. Woman: The Workshop Sessions (40th Anniversary) potom na třech stranách nabízejí skladby z druhého CD a na poslední straně laser disk s fotografiemi a grafikou z původního obalu alba L. A. Woman.
Chris Isaak – Beyond The Sun
Chris Isaak novým albem Beyond The Sun vzdává hold nejslavnějším dnům memphiského studia Sun – a také skvělým umělcům, kteří tam pod vedením Sama Phillipse zahájili kariéru. Isaakem samotným produkované Beyond The Sun bylo natočeno převážně právě v historickém studiu Sun, s jeho osvědčenou doprovodnou kapelou. Isaak tak využil možného kouzelného účinku prostor, kde kdysi zpívali třeba Elvis Presley, Johnny Cash, Roy Orbison, Carl Perkins a Jerry Lee Lewis, ale zároveň neztratil zcela jedinečnou vlastní hudební identitu. Na albu si jako host zahrál také legendární memphiský skladatel, hudebník a producent ‘Cowboy’ Jack Clement, jeden z těch, kteří v Sun spolupracovali s těmi největšími hvězdami.
Charlotte Gainsbourg – Stage Whisper
Stage Whisper je dokumentem o roce stráveném na pódiu, s novým pohledem na tvorbu Charlotte Gainsbourg i s mnoha dosud nezveřejněnými skladbami. První část Stage Whisper tvoří opravdové mini-album, které se svými osmi skladbami, kde čtyři písně složil Beck, přenáší Charlotte Gainsbourg do úplně nové zvukové krajiny. Druhou částí tohoto alba je série živých nahrávek toho nejlepšího z jejích dvou prvních alb : – 5.55, které skládala s Air, a IRM, kde jí asistoval Beck. Vychází také jako dvojité CD s dokumentem na DVD o turné roku 2010.
Christina Perri – lovestrong
Debutový singl američanky CHRISTINY PERRI „Jar Of Hearts“ se stal již celosvětovým hitem, video vidělo na Youtube více již skoro 60 miliónů diváků a v České republice je to jedna z nejhranějších písní v našich rádiích těchto dní. „Jar of Hearts” je jedna z dvanácti skvostně upřímných písniček, které Perri představuje na svém debutovém albu lovestrong. Album produkoval Joe Chiccareli (White Stripes, Tori Amos) a míchal Michael Brauer (Coldplay, Regina Spektor).
Birdy – Birdy
BIRDY (vlastním jménem Jasmine van den Bogaerde ) je 15letá zpěvačka a hudební senzace Anglie loňského roku. Poprvé na sebe upozornila vítězstvím v hudební soutěži „Open Mic UK“ v roce 2008 ve věku pouhých 12 let. BIRDY pochází z umělecké rodiny, její matka je pianistka a strýc Dirk Bogarde byl známý britský herec. Sama BIRDY hraje na piáno, zpívá, ale momentálně i studuje uměleckou školu zaměřenou na současné vizuální umění. Jako první singl ji loni vyšla skladba "Skinny Love" z repertoáru Bon Ivera a dostala se nejenom vysoko do prodejní singlové hitparády, ale i do žebříčku nejhranějších písní v britských rádiích. Následoval podobný úspěch v Holandsku a Belgii.